Droge luchtvaartkoppelingen
De droge luchtvaartkoppelingen zijn ontworpen voor gebruik in tanksystemen in de luchtvaart en militaire toepassingen met een maximale werkdruk van 10 bar (150 psi). Het bedrijfstemperatuurbereik ligt tussen -38 °C (-36 °F) en +60 °C (+140 °F). Let op: in koude omgevingen worden speciale afdichtingen voor lage temperaturen gebruikt. Deze koppeling is niet geconfigureerd voor tanken onder de vleugels.
Alle units kunnen ook worden gebruikt als tankvoertuigen voor bodembelading of als primaire tankpunten. Alle units zijn vervaardigd volgens de internationale standaard: 2½" bajonetaansluiting, slangaansluiting, volgens: ISO 45 / MS24484 / NATO STANAG 3105 / British Aerospace Specification 2C14.
De koppelingen bestaan uit een zeer sterke aluminium behuizing, een koppelring van brons en een bajonetflens en interne onderdelen van roestvrij staal en aluminium.
Alle natte onderdelen zijn van aluminium en roestvrij staal.
ISO 45, MS24484, NATO STANAG 3105, British Aerospace Specificatie 2C14
Werking
De DA-koppelingen zijn voorzien van een bajonetaansluiting en zijn voorzien van flens of schroefdraad, afhankelijk van de installatievereisten. Elke tankeenheid is voorzien van een "fail-safe" veerbelaste klepzitting op een conische zitting. De klep wordt aangestuurd door het koppelen en ontkoppelen van de slangeenheid.
Selectieve units zijn voorzien van instelringen. Deze zijn voorzien van sleuven die passen bij de corresponderende pennen op de selectieve huls van de slangunit.
Bij het hermonteren van dergelijke units moet u er zorgvuldig op letten dat de ring weer in de oorspronkelijke positie komt.
Illustratie Drukvalmeting
Volgens NATO STANAG 3756, Bijlage E
Drukvereffeningsklep in ISO 45 tankunit en STANAG 3756 tankunit
Dit systeem voert de ingesloten vloeistofdruk af naar de slangkoppeling zonder morsen, voor een eenvoudige aansluiting.
Overdrukventiel
(ontlastventiel, afblaasventiel)
Onder thermische invloed wordt de vloeistof opgewarmd en loopt de druk extreem op. Om de apparatuur tegen overmatige druk te beschermen, opent het overdrukventiel bij een vooraf bepaalde druk, bij een acceptabele en risicoloze grenswaarde.
Andere toepassingen met hetzelfde effect zijn adapterstukkentussen verschillende DDC's, slangleidingen met DA-koppelingen aan beide zijden, bijvoorbeeld voor militaire toepassingen (logistieke toevoerleidingen).
Geen gele delen (messing en brons) die in contact komen met de brandstof.
Threads: |
BSP = ISO 228 |
NPT = B1.20.1 |
Connection |
Length |
Head width |
Weight |
Code No |
2½" BSP |
64 mm/6.46 inch |
85 mm / 3.35 inch |
3.4 kg / 7.5 lbs |
F312B1101B |
3" BSP |
164 mm/6.46 inch |
100 mm / 3.94 inch |
3.5 kg / 7.7 lbs |
F314B1101B |
2½" NPT |
172 mm/6.77 inch |
85 mm / 3.35 inch |
3.4 kg / 7.5 lbs |
F313B1101 |
3" NPT |
174 mm/6.85 inch |
100 mm / 3.94 inch |
3.5 kg / 7.7 lbs |
F315B1101 |
Wij maken speciale uitvoeringen.
Andere materialen, aansluitingen en afdichtingen op aanvraag.
Flange1) |
Material |
Seal O-ring |
Code No |
|
undrilled Ø210 mm |
|
|
F320B1101 |
|
DN 65 PN 10/16 Type A |
|
|
F333B1101 |
|
DN 80 PN 10/16 Type A |
|
Standard |
F336B1101 |
|
2½" ASA 150 psi |
F359B1101 |
|||
Al |
FPM/KFM (Viton®) |
|||
3" ASA 150 psi |
F361B1101 |
|||
TW1 (DN80) |
|
Other on |
F365B1101 |
|
|
request |
|||
TW3 (DN100) |
F366B1101 |
|||
3" TTMA |
|
|
F367B1101 |
|
4" TTMA |
|
|
F368B1101 |
1) Flenzen volgens EN 1092, ANSI 5 en DIN 28459.
De filterzeef is ontworpen voor montage op de DA-koppeling volgens de ISO45-norm. Het geïntegreerde kijkglas maakt het eenvoudig om te controleren wanneer het filter gereinigd moet worden. Eenvoudig onderhoud wordt gegarandeerd door een nieuwe bajonetsluiting.
De filterzeven zijn verkrijgbaar met 2½" BSP/NPT- en 3" BSP/NPT-aansluitingen.
Visuele stromingsindicator met buitendraad (BSP) wordt in een ISO 45 slangunit/koppeling met binnendraad geschroefd.
Er zijn 3 verschillende filtertypen: 45 mesh, 60 mesh en 100 mesh. Vervang bij bestelling XX door -45 voor 45 mesh, -60 voor 60 mesh en -10 voor 100 mesh.
Standaard aansluitingen:
Size |
End connection (female) |
HU connection (male) |
U1280S1101-XX |
2½" BSP |
2½" BSP |
U1281S1101-XX |
2½" BSP |
2½" NPT |
U1380S1101-XX |
2½" NPT |
2½" BSP |
U1381S1101-XX |
2½" NPT |
2½" NPT |
U1482S1101-XX |
3" BSP |
3" BSP |
U1483S1101-XX |
3" BSP |
3" NPT |
U1582S1101-XX U1583S1101-XX |
3" NPT 3" NPT |
3" BSP 3" NPT |
Andere combinaties of aansluitingen op aanvraag.
Elektrostatische ladingen kunnen onder verschillende omstandigheden ontstaan. Ontbranding van brandbare dampen is mogelijk door ontlading van statische elektriciteit.
Elektrisch geleidende slangen en antistatische additieven verminderen het risico, maar zijn mogelijk niet voldoende. Vervolgens moeten het vliegtuig, het tankvoertuig en alle accessoires, inclusief slangmondstukken, filters en andere apparatuur waar de brandstof doorheen stroomt, elektrisch verbonden zijn.
Zulke verbindingen moeten altijd worden bevestigd aan geschikte aardingsverbindingen, zodat een geleidend pad ontstaat om het potentiaal te egaliseren.
Het verwijderen van de aardingsverbinding moet altijd als laatste worden uitgevoerd.
Aardingskabelset met massieve messing klem en dikke mantel. Kabel met kunststof coating.
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Connection |
Mate- rial |
Weight |
Code No |
2½" BSP |
AL |
2.3 kg / 5.1 lbs |
G312A1401B |
3" BSP |
2.3 kg / 5.1 lbs |
G314A1401B |
|
2½" NPT |
2.3 kg / 5.1 lbs |
G313A1401B |
|
3" NPT |
2.3 kg / 5.1 lbs |
G315A1401B |
|
2½" BSP |
SS |
- |
G312A4401B |
3" BSP |
- |
G314A4401B |
|
2½" NPT |
- |
G313A4401B |
|
3" NPT |
- |
G315A4401B |
Working pressure: | test pressure: |
10 bar / 150 psi | 15 bar / 225 psi |
Threads: | |
BSP = ISO 228, | NPT = B1.20.1 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Connection |
Mate- rial |
Weight |
Code No |
1½" BSP |
AL |
2.1 kg / 4.6 lbs |
G375A1401B |
2" BSP |
2.2 kg / 4.8 lbs |
G378A1401B |
|
2½" BSP |
2.2 kg / 4.8 lbs |
G380A1401B |
|
3" BSP |
2.3 kg / 5.1 lbs |
G382A1401B |
|
1½" BSP |
SS |
- |
G375A4401B |
2" BSP |
- |
G378A4401B |
|
2½" BSP |
- |
G380A4401B |
|
3" BSP |
- |
G382A4401B |
Working pressure: | Test pressure: |
10 bar / 150 psi | 15 bar / 225 psi |
Threads: | |
BSP = ISO 228, | NPT = B1.20.1 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
2½" ASA 150 psi |
AL |
2.7 kg / 6.0 lbs |
G359D1401 |
2½" ASA 150 psi |
SS |
- |
G359B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
3" ASA 150 psi |
AL |
2.9 kg / 6.4 lbs |
G361D1401 |
3" ASA 150 psi |
SS |
- |
G361B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
DN 65 PN 10/16 |
AL |
2.8 kg 6.2 lbs |
G333D1401 |
DN 65 PN 10/16 |
SS |
- |
G333B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
DN 80 PN 10/16 |
AL |
3.0 kg / 6.6 lbs |
G336D1401 |
DN 80 PN 10/16 |
SS |
- |
G336B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
TW1 (DIN 28459) |
AL |
2.5 kg / 5.5 lbs |
G365D1401 |
TW1 (DIN 28459) |
SS |
- |
G365B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
TW3 (DIN 28459) |
AL |
2.9 kg / 6.4 lbs |
G366D1401 |
TW3 (DIN 28459) |
SS |
- |
G366B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
3" TTMA |
AL |
2.4 kg / 5.3 lbs |
G367D1401 |
3" TTMA |
SS |
- |
G367B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
4" TTMA |
AL |
2.6 kg / 5.7 lbs |
G368D1401 |
4" TTMA |
SS |
- |
G368B4401 |
Behuizingsmateriaal: aluminium en roestvrij staal.
Flange |
Material (Body) |
Weight |
Code No |
Square flange, 120 mm / 4.72 inch |
AL |
2.7 kg / 6.0 lbs |
G3107D1401 |
Square flange, 120 mm / 4.72 inch |
SS |
- |
G3107B4401 |
Optie Afvoeraansluiting
Gebruik Mann-Tek ISO45 met afvoeraansluiting voor eenvoudig aftappen en bemonsteren van uw systeem.
Verkrijgbaar in alle tankunits met flens
Afvoeraansluiting: 3/8" (standaard schroefdraad)
Andere schroefdraad op aanvraag.
Bestellen: Code nr. + D-G3-11-C1
Code nr: |
Material: |
Weight: |
K300A1101 |
Aluminium |
0,5 kg / 1.10 lbs |
K300A2201 |
Composite1) |
0.2 kg / 0,44 lbs |
Om te voorkomen dat er vuil of water binnendringt, moet u een stofkap gebruiken.
Stofkap (voor tankeenheid)
Code nr: |
Material: |
Weight: |
I300A1101 |
Aluminium |
0,4 kg / 0.88 lbs |
I300A2201 |
Composite1) |
0.2 kg / 0.44 lbs |
Om te voorkomen dat er vuil of water binnendringt, moet u een stofkap gebruiken.
Stofplug (voor HoseUnit)
Maat ISO45 DA-koppeling: 2½" (DN 65)
Materialen: aluminium
Afdichtingen: FPM (Viton*) of NBR (nitril), lagetemperatuur-NBR, FQM (fluorosilicium)
*) Viton is een geregistreerd handelsmerk van DuPont
Laagste bedrijfstemperatuur:
With seals material: | Lowest temperature: |
FPM (standard Viton) | -20º C / -4º F |
NBR |
-25º C / -13º F |
Low temperature NBR |
-40º C / -40º F |
FQM (Flourosilicon) |
-55º C / -67º F |
Deze materialen moeten individueel worden uitgeprobeerd en zijn vrijblijvend. Controleer altijd de chemische compatibiliteitstabel voor gebruik.
Maximale werkdruk: 10 bar (150 psi)
Testdruk: 15 bar (225 psi)
Min. barstdruk: 50 bar (750 psi)
Veiligheidsfactor: 5:1
Eindaansluitingen: BSP- en NPT-schroefdraad, DIN- en ASA-flenzen. Andere aansluitingen op aanvraag.
2½" ISO45 slangeenheid naar tankeenheid 3" (119 mm)1) STANAG 3756
3" (119 mm)1) Tankeenheid STANAG 3756 tot 2½" (105 mm)1) Slangeenheid
De ISO45-koppeling, in groene kleur, wordt ook gebruikt voor militaire doeleinden met verschillende adaptersystemen.
Aansluitadapter:
• 2½" ISO45 naar 3" (119 mm)1) Tankunit STANAG 3756.
• 2½" ISO45 naar 3" (119 mm)1) TW EN14420-5
• 3" (119 mm)1) Slangunit / Tankunit STANAG 3756
naar 3" (119 mm)1) TW EN14420-5 Slangunit / Tankunit
• 3" (119 mm)1) Tankunit STANAG 3756
naar 2½" (105 mm)1) Slangunit
De ISO45-tankunit is ook leverbaar met een drukvereffeningsventiel en een overdrukventiel.
1) Aansluiting 119 mm = 4,68 inch en 105 mm = 4,13 inch
Voorbeelden van militaire RAL-kleuren
Andere kleuren op aanvraag
We kunnen niet garanderen dat bovenstaande kleuren correct worden weergegeven vanwege de afdrukkwaliteit
Ø D = Diameter
Ø k = Middelste diameter
en = Aantal gaten
Ø d = Gatdiameter
EN 1092-1 |
DN |
PN 10 |
PN 16 |
PN 25 |
PN 40 |
||||||||||||
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
20 |
mm 105 |
75 |
4 |
14 |
105 |
75 |
4 |
14 |
105 |
75 |
4 |
14 |
105 |
75 |
4 |
14 |
|
inch 4.13 |
2.95 |
0.55 |
4.13 |
2.95 |
0.55 |
4.13 |
2.95 |
0.55 |
4.13 |
2.95 |
0.55 |
||||||
25 |
mm |
115 |
85 |
4 |
14 |
115 |
85 |
4 |
14 |
115 |
85 |
4 |
14 |
115 |
85 |
4 |
14 |
inch |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
|||||
32 |
mm |
140 |
100 |
4 |
18 |
140 |
100 |
4 |
18 |
140 |
100 |
4 |
18 |
140 |
100 |
4 |
18 |
inch |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
|||||
40 |
mm |
150 |
110 |
4 |
18 |
150 |
110 |
4 |
18 |
150 |
110 |
4 |
18 |
150 |
110 |
4 |
18 |
inch |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
|||||
50 |
mm |
165 |
125 |
4 |
18 |
165 |
125 |
4 |
18 |
165 |
125 |
4 |
18 |
165 |
125 |
4 |
18 |
inch |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
|||||
65 |
mm |
185 |
145 |
4 |
18 |
185 |
145 |
4 |
18 |
185 |
145 |
8 |
18 |
185 |
145 |
8 |
18 |
inch |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
|||||
80 |
mm |
200 |
160 |
8 |
18 |
200 |
160 |
8 |
18 |
200 |
160 |
8 |
18 |
200 |
160 |
8 |
18 |
inch |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
|||||
100 |
mm |
220 |
180 |
8 |
18 |
220 |
180 |
8 |
18 |
235 |
190 |
8 |
22 |
235 |
190 |
8 |
22 |
inch |
8.66 |
7.09 |
0.71 |
8.66 |
7.09 |
0.71 |
9.25 |
7.48 |
0.87 |
9.25 |
7.48 |
0.87 |
|||||
125 |
mm |
250 |
210 |
8 |
18 |
250 |
210 |
8 |
18 |
270 |
220 |
8 |
26 |
270 |
220 |
8 |
26 |
inch |
9.84 |
8.27 |
0.71 |
9.84 |
8.27 |
0.71 |
10.63 |
8.66 |
1.02 |
10.63 |
8.66 |
1.02 |
|||||
150 |
mm |
285 |
240 |
8 |
22 |
285 |
240 |
8 |
22 |
300 |
250 |
8 |
26 |
300 |
250 |
8 |
26 |
inch |
11.22 |
9.45 |
0.87 |
11.22 |
9.45 |
0.87 |
11.81 |
9.84 |
1.02 |
11.81 |
9.84 |
1.02 |
|||||
200 |
mm |
340 |
295 |
8 |
22 |
340 |
295 |
12 |
22 |
360 |
310 |
12 |
26 |
375 |
320 |
12 |
30 |
inch |
13.39 |
11.61 |
0.87 |
13.39 |
11.61 |
0.87 |
14.17 |
12.20 |
1.02 |
14.76 |
12.60 |
1.18 |
|||||
250 |
mm |
395 |
355 |
12 |
22 |
405 |
355 |
12 |
26 |
425 |
370 |
12 |
30 |
450 |
385 |
12 |
33 |
inch |
15.55 |
13.98 |
0.87 |
15.94 |
13.98 |
1.02 |
16.73 |
14.57 |
1.18 |
17.72 |
15.16 |
1.30 |
|||||
300 |
mm |
445 |
400 |
12 |
22 |
460 |
410 |
12 |
26 |
485 |
430 |
16 |
30 |
515 |
450 |
16 |
33 |
inch |
17.52 |
15.75 |
0.87 |
18.11 |
16.14 |
1.02 |
19.09 |
16.93 |
1.18 |
20.28 |
17.65 |
1.30 |
Flensvertaling EN 1092 ------- DIN
EN 1092-1 EN 1092-1 PN 6 |
DIN. |
DIN 2631 |
|
EN 1092-1 PN 10 |
DIN 2632 |
EN 1092-1 PN 16 |
DIN 2633 |
EN 1092-1 PN 25 |
DIN 2634 |
EN 1092-1 PN 40 |
DIN 2635 |
EN 1092-1 Type B Raised Face |
DIN 2526 Form C |
EN 1092-1 Type C Tongue |
DIN 2512 Form F |
EN 1092-1 Type D Groove |
DIN 2512 Form N |
EN 1092-1 Type E Spigot |
DIN 2513 Form V |
EN 1092-1 Type F Recess |
DIN 2513 Form R |
Ø D = Diameter
Ø k = Middelste diameter
en = Aantal gaten
Ø d = Gatdiameter
ANSI (ASA) B 16,5 |
INCH |
150 psi |
300 psi |
||||||
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
3/4” |
mm |
98,4 |
69,8 |
4 |
15,9 |
117,5 |
82,5 |
4 |
19 |
inch |
3 7/8 |
2 3/4 |
5/8 |
4 5/8 |
3 1/4 |
3/4 |
|||
1” |
mm |
107,7 |
79,4 |
4 |
15,9 |
123,8 |
88,9 |
4 |
19 |
inch |
4 1/4 |
3 1/8 |
5/8 |
4 7/8 |
3½ |
3/4 |
|||
1 1/4” |
mm |
117,5 |
88,9 |
4 |
15,9 |
133,3 |
98,4 |
4 |
19 |
inch |
4 5/8 |
3½ |
5/8 |
5 1/4 |
3 7/8 |
3/4 |
|||
1 1/2” |
mm |
127 |
98,4 |
4 |
15,9 |
155,6 |
114,3 |
4 |
22,2 |
inch |
5 |
3 7/8 |
5/8 |
6 1/8 |
4½ |
7/8 |
|||
2” |
mm |
152,4 |
120,6 |
4 |
19 |
165,1 |
127 |
8 |
19 |
inch |
6 |
4 3/4 |
3/4 |
6½ |
5 |
3/4 |
|||
2 1/2” |
mm |
177,8 |
139,7 |
4 |
19 |
190,5 |
149,2 |
8 |
22,2 |
inch |
7 |
5½ |
3/4 |
7½ |
5 7/8 |
7/8 |
|||
3” |
mm |
190,5 |
152,4 |
4 |
19 |
209,5 |
168,3 |
8 |
22,2 |
inch |
7½ |
6 |
3/4 |
8 1/4 |
6 5/8 |
7/8 |
|||
4” |
mm |
228,5 |
190,5 |
8 |
19 |
254 |
200 |
8 |
22,2 |
inch |
9 |
7½ |
3/4 |
10 |
7 7/8 |
7/8 |
|||
5” |
mm |
254 |
215,9 |
8 |
22,2 |
279,4 |
234,9 |
8 |
22,2 |
inch |
10 |
8½ |
7/8 |
11 |
9 1/4 |
7/8 |
|||
6” |
mm |
279,4 |
241,3 |
8 |
22,2 |
317,5 |
269,9 |
12 |
22,2 |
inch |
11 |
9½ |
7/8 |
12½ |
10 5/8 |
7/8 |
|||
8” |
mm |
342,9 |
298,4 |
8 |
22,2 |
381 |
330,2 |
12 |
25,4 |
inch |
13½ |
11 3/4 |
7/8 |
15 |
13 |
1 |
|||
10” |
mm |
406,4 |
361,9 |
12 |
25,4 |
444,5 |
387,3 |
16 |
28,6 |
inch |
16 |
141/4 |
1 |
17½ |
15 1/4 |
1 1/8 |
|||
12” |
mm |
482,6 |
431,8 |
12 |
25,4 |
520,7 |
450,8 |
16 |
31,7 |
inch |
19 |
17 |
1 |
20½ |
17 3/4 |
1 1/4 |
TW DIN 28459 |
|
DN |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
TW1 |
50 |
mm |
154 |
130 |
8 |
11 |
inch |
6.06 |
5.12 |
|
0.43 |
||
TW1 |
80 |
mm |
154 |
130 |
8 |
11 |
inch |
6.06 |
5.12 |
|
0.43 |
||
TW3 |
100 |
mm |
174 |
150 |
8 |
14 |
inch |
6.85 |
5.91 |
|
0.55 |
||
TW5 |
125 |
mm |
204 |
176 |
8 |
14 |
inch |
8.03 |
6.93 |
|
0.55 |
||
TW7 |
150 |
mm |
240 |
210 |
12 |
14 |
inch |
9.45 |
8.27 |
|
0.55 |
T.T.M.A |
INCH |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
2” |
mm |
114,3 |
95,3 |
6 |
11,1 |
inch |
4.50 |
3.75 |
0.44 |
||
3” |
mm |
142,9 |
123,8 |
8 |
11,1 |
inch |
5.63 |
4.87 |
0.44 |
||
4” |
mm |
168,3 |
149,2 |
8 |
11,1 |
inch |
6.63 |
5.87 |
0.44 |
||
5” |
mm |
196,9 |
177,8 |
12 |
11,1 |
inch |
7.75 |
7.00 |
0.44 |
||
6” |
mm |
228,6 |
206,4 |
12 |
11,1 |
inch |
9.00 |
8.13 |
0.44 |
||
8” |
mm |
276,2 |
257,2 |
16 |
11,1 |
inch |
10.87 |
10.13 |
0.44 |
Montage-instructies
Zorg er bij de installatie van Mann-Tek-apparatuur op nieuwe leidingen, tanks, enz. voor dat het systeem vrij is van vuil dat via de koppeling kan worden overgedragen. Wanneer de slang of laadarm de primaire statische dissipatie of aardingsroute vormt, moet de elektrische continuïteit van de assemblage worden gecontroleerd om te garanderen dat aan de regelgeving wordt voldaan. Speciale aandacht moet worden besteed aan het balanceren van de laadarmen. Het gewicht van de koppeling plus de overbrengmedia moet in de specificatiefase in acht worden genomen. Het is gebruikelijk dat de balansinstellingen van de laadarm rekening houden met gewichtsvariaties als gevolg van verschillen in de volle/lege cyclus.
De laadarm moet worden ingesteld om te balanceren in de toestand waarin deze zich op het moment van aansluiting bevindt. Als de laadarm bijvoorbeeld leeg is op het moment van aansluiting, moet deze in de lege toestand worden gebalanceerd.
Het Mann-Tek-product kan direct in de productlijn worden geïnstalleerd en is klaar voor gebruik na het verwijderen van de transportbeveiliging. De installatie wordt als volgt aanbevolen:
a. Verwijder de verpakking en de flensbeveiliging
b. Controleer de koppeling op beschadigingen vóór de montage.
c. Om schade tijdens de montage te voorkomen, dient u een geschikte sleutel te gebruiken voor de betreffende bouten en moeren.
d. Zorg ervoor dat de productleiding leeg is en alle kleppen gesloten zijn
voordat u de koppeling op de leiding aansluit.
e. Draai eerst alle bouten vast en draai ze met de hand vast. Verhoog vervolgens het aanhaalmoment in 2 stappen tot de
aanbevolen waarde in de volgende tabel. Ga telkens te werk volgens de volgorde zoals aangegeven in g.
f. Aanhaalmoment1) voor bouten:
Metric |
|
Size 8.8 |
|
M8 |
24 Nm |
M10 |
50 Nm |
M12 |
85 Nm |
M16 |
210 Nm |
M20 |
410 Nm |
M22 |
550 Nm |
M24 |
700 Nm |
Inch Size A193 B7 |
|
5/16 -18 UNC |
16 lbf-ft |
3/8 -16 UNC |
29 lbf-ft |
1/2 -13 UNC |
70 lbf-ft |
5/8 -11 UNC |
139 lbf-ft |
3/4 -10 UNC |
243 lbf-ft |
7/8 -9 UNC |
389 lbf-ft |
1 -8 UNC |
582 lbf-ft |
g. Boutaandraaivolgorde
4-boutspatroon 8-boutspatroon 12-boutspatroon
De ingebruikname mag alleen plaatsvinden nadat het Mann-Tek product volgens de instructies is gemonteerd en de nodige functie- en lektesten door de erkende instanties zijn uitgevoerd.
1) De aanbevolen draaimomenten zijn gebaseerd op een schroefdraadwrijvingscoëfficiënt μ=0,14 en een standaard vlakke afdichting
volgens EN 1514-1
NPT
Het afdichten van NPT-schroefdraad kan een frustrerende ervaring zijn als bepaalde technieken niet worden gevolgd. De volgende tips helpen veelvoorkomende problemen bij het afdichten van schroefdraad te verhelpen:
1. Gebruik altijd een soort afdichtmiddel (tape of pasta) en breng de afdichting alleen aan op de buitendraad. Laat bij gebruik van een hydraulische afdichting voldoende uitharden voordat het systeem onder druk wordt gezet.
2. Wikkel bij gebruik van tapeafdichting de schroefdraad met de klok mee, beginnend bij de eerste schroefdraad en werk, naarmate de lagen worden aangebracht, naar de imperfecte (verdwenen) schroefdraad toe. Als het systeem waarop de verbinding wordt gemaakt geen vreemde voorwerpen verdraagt (bijv. luchtsystemen), laat dan de eerste schroefdraad vrij en breng de tapeafdichting aan zoals hierboven beschreven.
3. Breng bij gebruik van pastaafdichting de afdichting met een kwast aan op de schroefdraad en werk de afdichting met de kwast in de schroefdraad. Breng voldoende afdichting aan om alle schroefdraad rondom te vullen.
4. Gebruik bij het verbinden van een roestvrijstalen onderdeel met een ander roestvrijstalen onderdeel dat in de toekomst gedemonteerd moet worden, een schroefdraadafdichtingsmiddel dat speciaal is ontworpen voor roestvrij staal. Dit roestvrijstalen schroefdraadafdichtingsmiddel is ook nuttig bij het verbinden van aluminium met aluminium dat in de toekomst weer losgekoppeld moet worden. Deze twee materialen slijten gemakkelijk en zonder het juiste afdichtingsmiddel kan demontage vrijwel onmogelijk zijn.
5. Bij het verbinden van onderdelen van verschillende metalen (d.w.z. staal en aluminium) voldoet standaard tape of pasta als afdichtingsmiddel.
6. Voor maten van 2" en kleiner voldoet tape of pasta. Bij gebruik van schroefdraadtape zijn vier wikkelingen (die alle benodigde schroefdraad bedekken) meestal voldoende.
7. Voor maten van 2½" en groter wordt schroefdraadpasta aanbevolen. Bij gebruik van schroefdraadtape zijn acht wikkelingen (die alle benodigde schroefdraad bedekken) meestal voldoende. Breng indien nodig meer wikkelingen aan.
8. Bij hardnekkige afdichting van schroefdraad, breng een normale laag schroefdraadpasta aan, gevolgd door een normale laag schroefdraadtape.
9. Bij extreem hardnekkige hechtingen, breng een normale laag draadpasta aan, gevolgd door een enkele laag gaasverband en vervolgens
een normale laag draadtape.
Let op!
Na deze procedure is de verbinding permanent. Extreme maatregelen zijn nodig om deze componenten los te koppelen.
Alle andere maatregelen om de schroefdraad af te dichten, moeten worden onderzocht voordat u deze techniek toepast.
10. Te strak aandraaien van de schroefdraad kan net zo schadelijk zijn als te strak aandraaien. Draai voor maten 2" en kleiner de componenten handvast aan en
draai ze met een sleutel 3 volledige slagen vast. Draai voor maten 2½" en groter de componenten handvast aan en draai ze met een sleutel 2 volledige slagen vast.
De schroefdraad loopt parallel met een vlak afdichtingsvlak. Dit maakt het mogelijk om de volledige schroefdraadlengte te benutten bij aangeschroefde onderdelen. De grootst mogelijke krachtoverbrenging is gegarandeerd bij een korte lengte. De schroefdraadafdichting achter de ontlastingsgroef van de schroefdraad kan er niet uitvallen.
Eenvoudig vastschroeven zorgt voor een veilige verbinding. Nadraaien tijdens bedrijf is op elk moment mogelijk. Vervanging van de afdichting en nieuwe
montage vereisen geen speciale kennis.
De Europese normeringen voor slangassemblages vereisen parallelle schroefdraad met vlakke afdichtingen vanwege de voordelen.
weight ≈kg |
Thread BSP |
Materials Application |
Dimensions ≈ mm |
Product No |
||
D |
d |
s |
||||
0,001 |
BSP 1/2” |
PTFE ( Teflon®) white , massive continuously hard, universally resistant
Teflon® is a registered trademark of DuPont |
20 |
13 |
2 |
On request |
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-06 |
|
0,002 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-06 |
|
0,003 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-06 |
|
0,003 |
BSP 1 1/2” |
48 |
39 |
2 |
1196-06 |
|
0,004 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-06 |
|
0,007 |
BSP 2 1/2” |
76 |
63 |
2,5 |
1181-06 |
|
0,006 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-06 |
|
0,009 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-06 |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-06 |
|
0,001 |
BSP 1/2” |
Thermopac asbestos free, light hard. Especially for hot oils and hot bitumen up to 250º C and for hot water and saturated steam up to 25 bar. |
20 |
13 |
2 |
On request |
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-25 |
|
0,002 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-25 |
|
0,002 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-25 |
|
0,003 |
BSP 1 1/2” |
48 |
39 |
2 |
1196-25 |
|
0,004 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-25 |
|
0,005 |
BSP 2 1/2” |
76 |
63 |
3 |
1181-25 |
|
0,009 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-25 |
|
0,013 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-25 |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-25 |
|
0,001 |
BSP 1/2” |
FPM/FKM (Viton®) soft for aromatic hydrocarbons and hot oils.
Viton® is a registered trademark of DuPont |
20 |
13 |
2 |
On request |
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-01 |
|
0,002 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-01 |
|
0,002 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-01 |
|
0,003 |
BSP 1 1/2” |
48 |
39 |
2 |
1196-01 |
|
0,004 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-01 |
|
0,006 |
BSP 2 1/2” |
76 |
63 |
3 |
1181-01 |
|
0,008 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-01 |
|
0,014 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-01 |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-01 |
Let op! Afdichtingen zijn niet inbegrepen bij het bestellen van flenzen. U dient deze apart te bestellen.
Standaardmaten van PUR (VULKOLLAN® polyurethaanelastomeer), spuitgegoten. Kleur: blauw. Andere maten van PUR (VULKOLLAN® gegoten polyurethaan). Kleur: honingkleurig. Vulkollan® is een geregistreerd handelsmerk van Bayer.
Weight Appr. ≈ Kg |
Suitable for |
Dimensions ≈ mm |
Product No |
||
D |
d |
s |
|||
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-09 |
0,001 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-09 |
0,001 |
BSP 1 1/4” (DN 25 + DN 32) |
42 |
34 |
2 |
1536-09 |
0,002 |
BSP 1 ½ ” (DN 32 + DN 38) |
48 |
39 |
2 |
1196-09 |
0,003 |
BSP 1 3/4” |
54 |
44 |
2,5 |
On request |
0,003 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-09 |
0,005 |
BSP 2 ½ ” |
76 |
63 |
2,5 |
1181-09 |
0,006 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-09 |
0,010 |
BSP 3½” |
100 |
80 |
3 |
On request |
0,009 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-09 |
0,012 |
BSP 5” ( No standard) |
140 |
124 |
3 |
On request |
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-09 |
ELAPAC flensafdichtingen FD, QFD
Dimensions ≈ mm |
Flange Standard / Suitable for D d Øk Øh s |
DN 25 PN 10/16 |
108 |
78,5 |
91 |
4 x 6,5 |
2 |
- |
DN 32 PN 10/16 |
140 |
43 |
100 |
4 x 18 |
2 |
- |
DN 50 PN 6 |
140 |
61 |
110 |
4 x 15 |
2 |
- |
DN 50 TW 1 |
154 |
50 |
130 |
8 x 12 |
2 |
- |
DN 80 TW 1 |
154 |
90 |
130 |
8 x 12 |
2 |
- |
DN 50 PN 10/16 |
165 |
61 |
125 |
4 x 18 |
2 |
- |
DN 100 TW3 |
174 |
110 |
150 |
8 x 14 |
2 |
- |
DN 65 PN 10/16 |
185 |
76 |
145 |
4 x 18 |
2 |
- |
DN 80 PN 10/16 |
200 |
90 |
160 |
8 x 18 |
2 |
- |
DN 125 TW5 |
204 |
135 |
176 |
8 x 14 |
2 |
- |
DN 100 PN 10/16 |
220 |
115 |
180 |
8 x 18 |
2 |
- |
DN 150 TW7 |
240 |
160 |
210 |
12 x 14 |
2 |
- |
DN 125 PN 10/16 |
250 |
141 |
210 |
8 x 18 |
2 |
- |
DN 150 PN 10/16 |
280 |
169 |
240 |
8 x 22 |
2 |
- |
DN 200 PN 10 |
340 |
220 |
295 |
8 x 22 |
2 |
- |
DN 200 PN 16 |
340 |
220 |
295 |
12 x 22 |
2 |
- |
Product No - op aanvraag
Eerste teken (letter): Geeft het type koppeling aan
A = API-adapter
AV = Tankunit (EN 13081)
B = Kogelkraan
C = Stofkap
CG = Stofkap LPG
D = Draaibaar
E = Tankunit met drukventielen
F = Slangunit (ISO 45)
G = Tankunit (ISO 45)
GS = Tankunit (ISO 45) met selectiviteit
H = Bemonsteringsontluchtings- en aftapunit
I = Stofplug ISO 45
K = Stofkap ISO 45
L = Tankunit LPG
LC = Tankunit Cryogeen
M = Slangunit LPG
MC = Slangunit Cryogeen
N = Afbreekpen
NC = Afbreekpen Cryogeen
O = Afbreekdraad
P = Stofplug
R = Drukdop
RG = Drukdop LPG
S = Slangunit (STANAG 3756)
SN = Interne slangunit Afbreekpen
SO = Interne slangunit Afbreekdraad
T = Tankunit (STANAG 3756)
U = Filter / Kijkglas
V = Stofplug LPG
WA = Slangkoppelingen
Tweede teken (cijfer): Geeft de diameter van de bus en/of de nominale diameter aan
0 = 50 mm of ¾”
1 = 56 mm of 1”, 1 ¼”
2 = 70 mm of 1 ½”, 2”
3 = 105 mm of 2 ½”
4 = 119 mm of 3”
5 = 164 mm of 4”
V = 5”
6 = 238 mm of 6”
8 = 272 mm of 8”
10 = 10”
12 = 12”
Derde en vierde teken (cijfer): Geeft verbinding aan (schroefdraad, flens etc.)
01 = ¾” BSP (binnendraad)
02 = ¾” NPT (binnendraad)
03 = 1” BSP (binnendraad)
04 = 1” NPT (binnendraad)
05 = 1 ¼” BSP (binnendraad)
06 = 1 ¼” NPT (binnendraad)
07 = 1 ½” BSP (binnendraad)
08 = 1 ½” NPT (binnendraad)
09 = 1 ¾” BSP (binnendraad)
10 = 2” BSP (binnendraad)
11 = 2” NPT (binnendraad)
12 = 2 ½” BSP (binnendraad)
13 = 2 ½” NPT (binnendraad)
14 = 3” BSP (binnendraad)
15 = 3” NPT (binnendraad)
16 = 4” BSP (binnendraad)
17 = 4” NPT (Binnendraad)
18 = Flens ongeboord Ø156
19 = Flens ongeboord Ø165
20 = Flens ongeboord Ø210
21 = Flens ongeboord Ø230
22 = Flens ongeboord Ø254
23 = Flens DN 25 PN 10/16
24 = Flens DN 25 PN 25/40
25 = Flens DN 32 PN 10/16
26 = Flens DN 32 PN 25/40
27 = Flens DN 40 PN 10/16
28 = Flens DN 40 PN 25/40
29 = Flens DN 50 PN 25/40*
30 = Flens DN 50 PN 10/16
31 = Flens DN 50 PN 25/40
32 = Flens DN 65 PN 25/40*
33 = Flens DN 65 PN 10/16
34 = Flens DN 65 PN 25/40
35 = Flens DN 80 PN 25/40*
36 = Flens DN 80 PN 10/16
37 = Flens DN 80 PN 25/40
38 = Flens DN 100 PN 25/40*
39 = Flens DN 100 PN 10/16
40 = Flens DN 100 PN 25/40
41 = Flens DN 125 PN 6
42 = Flens DN 125 PN 10/16
43 = Flens DN 125 PN 25/40
44 = Flens DN 150 PN 6
45 = Flens DN 150 PN 10/16
46 = Flens DN 150 PN 25/40
47 = Flens DN 20 PN 10/16
48 = Flens DN 20 PN 25/40
49 = Flens ¾” ANSI Klasse 150
50 = Flens ¾” ANSI Klasse 300
51 = Flens 1” ANSI Klasse 150
52 = Flens 1” ANSI Klasse 300
53 = Flens 1 ¼” ANSI Klasse 150
54 = Flens 1 ¼” ANSI Klasse 300
55 = Flens 1 ½” ANSI Klasse 150
56 = Flens 1 ½” ANSI Klasse 300
57 = Flens 2" ANSI Klasse 150
58 = Flens 2" ANSI Klasse 300
59 = Flens 2 ½" ANSI Klasse 150
60 = Flens 2 ½" ANSI Klasse 300
61 = Flens 3" ANSI Klasse 150
62 = Flens 3" ANSI Klasse 300
63 = Flens 4" ANSI Klasse 150
64 = Flens 4" ANSI Klasse 300
65 = Flens TW 1 (3" - DN 80)
66 = Flens TW 3 (4" - DN 100)
67 = Flens 3" T.T.M.A.
68 = Flens 4” T.T.M.A.
69 = ¾” BSP (buitendraad)
70 = ¾” NPT (buitendraad)
71 = 1” BSP (buitendraad)
72 = 1” NPT (buitendraad)
73 = 1 ¼” BSP (buitendraad)
74 = 1 ¼” NPT (buitendraad)
75 = 1 ½” BSP (buitendraad)
76 = 1 ½” NPT (buitendraad)
77 = 1 ¾” BSP (buitendraad)
78 = 2” BSP (buitendraad)
79 = 2” NPT (buitendraad)
80 = 2 ½” BSP (buitendraad)
81 = 2 ½” NPT (buitendraad)
82 = 3” BSP (buitendraad)
83 = 3” NPT (buitendraad)
84 = 4” BSP (buitendraad)
85 = 4” NPT (buitendraad)
86 = Lasflens 2” Ø60,5 binnendraad
87 = Flens TW 1 (2” DN50)
88 = Lasflens 2” Ø50-Ø70 (vlak)
89 = Lasflens 2” Ø57 (binnendraad)
90 = Lasflens 2” Ø60 (buitendraad)
91 = Lasflens 3” Ø75-Ø90 (vlak)
92 = Lasflens 3” Ø76 (binnendraad)
93 = Lasflens 3” Ø89 (buitendraad)
94 = Lasflens 4” Ø100-Ø120 (vlak)
95 = Lasflens 4” Ø102 (interne afschuining)
96 = Gelaste flens 4” Ø108 (interne afschuining)
97 = Gelaste flens 4” Ø114 (buitenafschuining)
98 = Flens TW 1 (2” - DN 50)
met afvoeraansluiting
99 = Flens DN 150 PN 25
100 = Flens 6” ANSI-klasse 150
101 = Flens 6” ANSI-klasse 300
102 = Flens DN 200 PN 10
103 = Flens DN 200 PN 16
104 = Flens DN 200 PN 25
105 = Flens 8” ANSI-klasse 150
106 = Flens 8” ANSI-klasse 300
107 = Flens vierkant ISO 45
108 = S60x6 (binnendraad)
109 = S60x6 (buitendraad)
110 = 6" BSP (binnendraad)
111 = 6" NPT (binnendraad)
112 = W2" - 7 (binnendraad)
113 = Lasflens 3" Ø92 binnendraad
114 = Vierkante flens, 4 gaten
115 = 6" BSP (buitendraad)
116 = 6" NPT (buitendraad)
117 = 8" NPT (binnendraad)
118 = 4" Victaulic
119 = Flens DN 50 PN 25/40**
120 = Flens DN 65 PN 25/40**
121 = Flens DN 80 PN 25/40**
122 = Flens DN 100 PN 25/40**
123 = W2" - 7 (Mannelijk)
124 = 5” NPT (Vrouwelijk)
125 = 5” NPT (Vrouwelijk)
126 = Flens DN 100 PN6
127 = Flens DN 80 PN6
128 = Flens DN 65 PN6
129 = Flens DN 50 PN6
130 = Flens 8” ANSI Klasse 600
131 = W90x1/6” (Vrouwelijk)
132 = ½” NPT (Vrouwelijk)
133 = ½” BSP (Vrouwelijk)
134 = Flens ø184,2, 6 gaten
135 = Flens TW 7 (6” - DN 150)
136 = 4” ASSPT (Vrouwelijk)
137 = Triclamp DN 25
138 = M54x 1,5 (Binnendraad)
139 = Triclamp DN 50
140 = Lasflens Ø73 (buitenafschuining)
141 = 3" Victaulic
142 = Flens 5" ANSI Klasse 150
143 = 3" Kogelkraan
144 = 2" Victaulic
145 = 3" BSPT (Buitendraad)
146 = 5" Victaulic
147 = 2" BSPT (Binnendraad)
148 = 2" BSPT (Buitendraad)
149 = 1 ½" Victaulic
150 = 2 ½" Victaulic
151 = Flens 1" DIN 11864-2
152 = Flens 2" DIN 11864-2
153 = Flens Ø135, 8xM6
154 = 4" BSPT (Binnendraad)
155 = 4” BSPT (Buitendraad)
156 = Lasflens 2” ø61,5 (binnendraad)
157 = 3” BSPT (Binnendraad)
158 = Laseind 1½” ø48 (buitendraad)
159 = Draad TR 57x4
160 = Flens 2” BS10 Tabel D
161 = Flens 12” ANSI Klasse 150
162 = Flens 10” ANSI Klasse 150
163 = Flens DN 250 PN 16
164 = M130x6 (Binnendraad)
165 = Flens 10” ANSI Klasse 300
166 = ACME 1¼” (Binnendraad)
167 = ACME 1¾” (Binnendraad)
168 = ACME 2¼” (Binnendraad)
169 = ACME 3¼” (binnendraad)
170 = ACME 1¼” (buitendraad)
171 = ACME 1¾” (buitendraad)
172 = ACME 2¼” (buitendraad)
173 = ACME 3¼” (buitendraad)
174 = Lasflens Ø76 (buitenafschuining)
175 = Flens DN 15 PN 10/16
176 = Flens DN 15 PN 25/40
177 = M130x6 (buitendraad)
178 = Flens 6” T.T.M.A.
179 = Flens DN 80 PN 25/40***
180 = ½” NPT (buitendraad)
181 = ½” BSP (buitendraad)
182 = 5” BSP (binnendraad)
183 = 5” BSP (buitendraad)
184 = Laseind 8” ø219 (buitendraad)
185 = Laseind 6” ø168 (buitendraad)
186 = Flens DN 250 PN 25
187 = Flens 2” T.T.M.A.
188 = Flens 3” BS10 Tabel D
189 = Flens ½” ANSI Klasse 150
190 = Flens 1” ANSI Klasse 150 Vlakke zijde
191 = Flens 12" ANSI Klasse 300
192 = Flens DN250 PN10
193 = Laseind Ø114 Schema 40
194 = Laseind Ø114 Schema 80
195 = 6" Victaulic
196 = 1" Victaulic
197 = DN 125 JIS 5K
198 = DN 100 JIS 5K
199 = DN 80 JIS 5K
200 = DN 50 JIS 5K
201 = DN 40 JIS 5K
202 = Flens 2" DIN 11864-3
203 = 3½" BSP (binnendraad)
204 = Flens Ø110, Ø86/Ø5,5 (6x)
205 = Laseind Ø60 Schema 80
206 = Laseind Ø89 Schema 40
207 = Laseind Ø89 Schema 80
208 = Flens DN 25 PN 6
209 = Flens DN 32 PN 6
210 = Flens DN 40 PN 6
211 = DN 125 JIS 10K
212 = DN 100 JIS 10K
213 = DN 80 JIS 10K
214 = DN 50 JIS 10K
215 = DN 40 JIS 10K
216 = Flens DN 80, gaten Ø14 (6x)
217 = Flens 5” ANSI Klasse 300
* EN 1092-1:2001 Type E: Spigot ** EN 1092-1:2001 Type F *** EN 1092-1:2001 Type C
Vijfde teken (letter): Geeft versie aan
A = Versie nr. 1 (bewerkt uit stang)
B = Versie nr. 2 (gegoten)
C = Versie nr. 3 (gegoten door Kokill)
D = Sep. zuigergeleider
E = Spuitgegoten
F = 6" flensbrander
G = Afvoeraansluiting
H = Bladveervergrendeling
I = Gebogen tankunit kort (15°)
J = Gebogen tankunit (15°)
K = Korte tankunit/wartel
N = Terugslagklep
P = Druk (aangepast)
S = Kijkglas
T = Transparant
U = Stop vóór loskoppeling
Zesde teken (cijfer): Geeft materiaal in het koppelingslichaam aan
1 = Aluminium
2 = Messing
3 = Staal
4 = Roestvrij staal A4 (316)
5 = Roestvrij staal A2 (304)
6 = Titan
7 = Hastelloy
8 = PVDF
9 = PEEK
K = Inconel
Zevende teken (cijfer): Geeft materiaal aan in de binnendelen of andere componenten
1 = Aluminium
2 = Messing
3 = Staal
4 = Roestvrij staal A4 (316)
5 = Roestvrij staal A2 (304)
6 = Titan
7 = Hastelloy
8 = PVDF
9 = PEEK
K = Inconel
Achtste en negende teken (cijfer): Geeft het O-ringmateriaal in de koppeling aan
01 = Viton® (FPM/FKM)
02 = Nitril (NBR)
03 = EPDM
04 = Kalrez® (FFKM) 6375
05 = NBR Lage temp
06 = Teflon® (PTFE)
07 = Neopreen® (CR)
08 = Siliconen (Q)
09 = Vulkollan® (PUR)
10 = Butyl (IIR)
11 = Nitril (Gasol NBR 70 K-6)
12 = Perfluorelastomeer (FFPM/FFKM)
13 = PVC/NBR
14 = Fluorsiliconenrubber (MFQ)
15 = FEP ingekapselde siliconen
16 = Hypalon® (CSM)
17 = Chemraz® 505 (FFKM)
18 = Xyflour® 860 (AFKM)
19 = Zetpol® / Therban® (HNBR)
20 = NBR 90 shore
21 = Viton®-GF (speciale Viton-kwaliteit)
22 = Composiet
23 = Viton® GFLT-S
24 = Viton® GLT
25 = Klingerit®
26 = POM
27 = Epichloorhydrine (ECO)
28 = Viton® GFLT-S NMO
31 = Viton® 90 Shore (FPM/FKM)
33 = EPDM 291
34 = Kalrez® 0040
37 = Chemraz® 510 (90 Shore)
40 = FEP PTFE ingekapseld Viton®
50 = Kalrez® (PFPM) 1050LF
51 = Nylon® (PA)
61 = Viton® (FPM), FDA, USP C6 & ADI
62 = Nitril (NBR), FDA, USP C6 & ADI
63 = EPDM, FDA, USP C6 & ADI
64 = Kalrez® (FFKM) 6230, FDA, USP C6 & ADI
66 = PTFE (Virgin), FDA
71 = FPM/FKM Lage temp
77 = Chemraz® SD517, FDA, USP C6 en ADI
83 = EPDMBA
Tiende teken (letter): Gebruikt voor extra
A = Vlakke afdichting, Teflon® (PTFE)
B = Vlakke afdichting, Vulkollan® (PUR)
C = 2-weg kogelkraan
D = Vlakke afdichting, Viton® (FPM)
DA = Dubbelwerkend (kogelkraan)
E = Niet-uitstekende zuigerspindel
F = Flensdikte volgens norm
G = Hypalon
H = Nitril (NBR)
I = Emco comp
J = EPDM
K = Geblokkeerde zuigergeleider
L = Geblokkeerde schroefdraad
M = Gewijzigde nokkencurve
N = Geen merk
NA = Geen actuator (kogelkraan)
P = Drukvereffeningsventiel
Q = Gereduceerde boring
(Argus, Hydrant)
R = Slangeenheid met inw. Break Away
S = Enkele Argus-klep (Hydrant)
SR = Veerretour (Kogelkraan)
T = TW-flens met verlengde cirkels
U = Drukontluchtingsventiel 16 bar
U5 = Drukontluchtingsventiel 5 bar
U20 = Drukontluchtingsventiel 20 bar
V = Afsluithuisunit
W = Dubbele kogelloop
X = Speciale oppervlaktebehandeling
Z = Excentrische tankunit
-RA = Racen
-LC = Afsluitkap
-S = FEP O-ring in wartel van slangunit
-ST = Stoom
-XL = Oversized wartel
-45 = 45 mesh
-60 = 60 mesh
-10 = 100 mesh
Niet de juiste Dry Aviation Couplings gevonden?
Vul onderstaand formulier in en wij helpen u verder!
Benieuwd naar onze blog? Bekijk hier al onze items!
Lees meer