Veiligheidsbreekkoppelingen
Veiligheidsbreekkoppelingen worden gebruikt om ongelukken bij het wegrijden te voorkomen, terminal- en laad-/losapparatuur te beschermen en ongewenste productlozing te voorkomen.
De breekkoppelingen hebben een omgeleid breekpunt dat breekt bij een bepaalde breekbelasting, waarna de interne kleppen aan beide zijden automatisch sluiten.
Dit minimaliseert op langere termijn de stilstand en bespaart geld, apparatuur en het milieu.
SB-koppeling voor noodstop
De veiligheidsafsluiter bestaat uit twee helften, elk met een klep met een o-ringafdichting.
SB-koppeling na noodstop
Wanneer de SB-koppelingen loskomen, kunnen de kleppen sluiten. De twee kleppen sluiten snel, waardoor blootstelling aan personeel en het milieu tot een minimum wordt beperkt.
De SBCouplings, veiligheidsbreekkoppelingen, zijn voorzien van drie externe breekbouten. Bij axiale trekkracht nemen alle bouten de kracht op die overeenkomt met de breekkracht op de slang, met een veiligheidsmarge.
Niet-axiale krachten concentreren de trekkrachten sterker op één bout, waardoor de veiligheidsbreekkoppeling op een natuurlijke manier reageert
op de afname van de breekkrachten op de slang.
Kenmerken en toepassingen
Kenmerken
• Passieve beveiliging tegen situaties
waarin een slang of laadarm onbedoeld aan overmatige belasting kan worden blootgesteld.
• Ontwerpkenmerken zijn een eenvoudig mechanisme
en geen losse componenten die na loslating verloren kunnen gaan.
• Werkt onafhankelijk van het afsluitsysteem en vereist geen externe
stroombron.
• Eenvoudig ter plaatse te resetten door één persoon.
• Hoge stroomsnelheid / lage drukval
• Zeer laag verlies, positieve afsluiting van beide
koppelingshelften resulteert in minimaal
productverlies.
• Lichtgewicht en robuust ontwerp.
• Verkrijgbaar met ANSI/DIN-flenzen of
schroefdraad (BSP of NPT)
Toepassingen
Vloeibare gassen
LPG, butaan, propaan en mengsels.
CO2, DME, LNG
Chemicaliën en koolwaterstoffen
Aromaten, ethyleen en propyleen,
VCM, alcoholen en zuren, diesel, Jet A1.
Koelmiddelen: Forane.
Olie en petrochemie
Bulk laden/lossen, tankwagens
Tankerwagons, overslag van procesproducten
Tankreiniging
Maritiem en offshore
Transfer van vloeistof van schip naar boorplatform
Transfer van vloeistof van schip naar wal
Transfer van vloeistof van schip naar schip
Bunkeren, tanken van schepen
Specialiteiten
Hydraulische oliën, inkten, verven, oplosmiddelen,
Brandstof voor locomotieven, brandstof voor helikopters,
Voedselverwerkende industrie
Installatietechniek en -bouw
Bouw van elektriciteitscentrales, Voedselverwerkende industrie
Industriële afbraak
Meestal geïnstalleerd in laadarm- en slangassemblages, waarbij minstens één zijde van de koppeling aan een installatie en een vast punt is bevestigd.
Losmaken door middel van een trekkracht die onder een hoek van maximaal 90 graden ten opzichte van het vlak van de koppelingsbehuizing wordt uitgeoefend.
Marine Break-away
Marine Safety Break-aways zijn zo ontworpen dat ze alleen loskomen door inline te trekken en worden gebruikt tussen twee slangdelen.
Alleen los te maken door inline te trekken.
Industrial Break-away coupling is utilized all industrial product transfer installations.
De industriële SB-koppelingen zijn specifiek ontworpen om te kunnen activeren door een trekkracht die onder een hoek van maximaal 90 graden ten opzichte van het vlak van de koppelingsbehuizing wordt uitgeoefend.
Voorbeelden van verbindingscombinaties
BSP binnendraad / BSP binnendraad
Mannelijke draad / Mannelijke draad
Victaulic / Victaulic
Flens / Flens
NPT binnendraad / NPT binnendraad
NPT binnendraad / NPT buitendraad
NPT binnendraad / Victaulic
Flens / Draad
Andere combinaties van aansluitingen op aanvraag.
Technische gegevens - Maten, aansluitingen, materialen en afdichtingen
Koppelingsmaten en aansluitingen
Nominal width | Breaking force1) | Connection2) | kg (Stainless) | kg (Aluminium) | ||||||
SS | Alu | |||||||||
1" | 4,8 kN | 3,2 kN | 1" Thread | 1,6 | - | |||||
1" Flange | 2,7 | - | ||||||||
2" | 13 kN | 9 kN | 2" Thread | 2,6 | 0,9 | |||||
2" Flange | 7,3 | 2,5 | ||||||||
2½" | 22 kN | 10 kN | 2½" Thread | 7,4 | 2,5 | |||||
2½" Flange | 13,2 | 4,5 | ||||||||
3" | 33 kN | 15 kN | 3" Thread | 8,5 | 2,9 | |||||
3" Flange | 15,1 | 5,1 | ||||||||
4" | 52 kN | 24 kN | 4" Thread | 15,5 | 5,3 | |||||
4" Flange | 20,7 | 7,0 | ||||||||
5" | 81 kN | 37 kN | 5" Thread | 32,0 | 12,0 | |||||
5" Victaulic | 31,0 | 11,7 | ||||||||
6" | 92 kN | 54 kN | 6" Thread | 46,8 | 15,9 | |||||
6" Flange | 57,6 | 19,6 | ||||||||
8" | 165 kN | 96 kN | 8" Thread | - | - | |||||
8" Flange | 71,0 | 25,9 | ||||||||
10" | 151 kN | 151 kN | 10" Flange | 120 | - | |||||
12" | 217 kN | 217 kN | 12" Flange | 185 | - |
1) Mann Tek Standaard. Andere op aanvraag.
2) Schroefdraden: Binnendraad en buitendraad (F/F - F/M - M/M) BSP, Binnendraad en buitendraad (F/F - F/M - M/M) NPT
Flenzen: ANSI 150 psi / ANSI 300 psi, DN 25-150 PN 10/16 en PN 25/40, TW1/50, TW3/80, TW7/150, T.T.M.A.
Overige: Victaulic
Component | Material | Standard | Operation temperature3) | ||||||||
Housing Check valve | SS (Stainless Steel) | EN 10272 - 1.4404+AT | -40oC to 250oC | ||||||||
EN 10213 - 1.4409+AT | |||||||||||
Br/Gm (Brass/Gun metal) | EN 12164 - CW614N | -40oC to 200oC | |||||||||
EN 1982 - CB491K-GS | |||||||||||
AL (Aluminium) | EN 755 - AW-6262-T6 | -40oC to 150oC | |||||||||
EN 1706 -AC-42100-T6 |
Component | Material | Description4) | Operation temperature3) | |||||||||
O-ring | FKM | Viton™ | -30oC to 200oC | |||||||||
EPDM | Buna AP | -40oC to 120oC | ||||||||||
FFKM | Kalrez™ Chemraz™ | -15oC to 230oC | ||||||||||
NBR | Perbunan | -38oC to 80oC | ||||||||||
Working pressure: 16 bar / 25 bar 150psi / 300 psi 40 bar / 600 psi on request. |
Werkdruk: 16 bar / 25 bar 150 psi / 300 psi 40 bar / 600 psi op aanvraag
3) De temperatuurstabiliteit van het gebruikte afdichtingsmateriaal moet voor elk individueel geval afzonderlijk worden beoordeeld.
4) Kalrez, Viton = Geregistreerd handelsmerk van DuPont; Chemraz = Geregistreerd handelsmerk van Green Tweed
De maritieme versie van de SB-koppelingen is speciaal ontworpen voor installatie in een slangpilaar, waarbij aan beide zijden een slang aan de koppeling is bevestigd.
Deze koppeling heeft hetzelfde interne mechanisme als onze industriële koppelingen, maar heeft extra externe eigenschappen die zorgen voor een verhoogde weerstand tegen torsie- en buigmomentkrachten die op de koppeling kunnen worden uitgeoefend, waardoor voortijdige activering in de onvoorspelbare maritieme omgeving wordt voorkomen.
Typische toepassingen zijn onder andere schip-naar-offshoreplatform en productoverdracht van schip naar schip.
Voorbeelden van verbindingscombinaties
Andere verbindingscombinaties op aanvraag
BSP binnendraad / BSP binnendraad
Mannelijke draad / Mannelijke draad
Victaulic / Victaulic
Flens / Flens
NPT binnendraad / NPT binnendraad
NPT binnendraad / NPT buitendraad
ook verkrijgbaar met BSP
NPT binnendraad / Victaulic
Flens / Draad
Koppelingsmaten en aansluitingen
Nominal width | Breaking force1) | Connection2) | kg (Stainless) | kg (Aluminium) | ||||||
SS | Alu | |||||||||
1" | 4,8 kN | 3,2 kN | 1" Thread | 1,6 | - | |||||
1" Flange | 2,7 | - | ||||||||
2" | 13 kN | 9 kN | 2" Thread | 2,6 | 0,9 | |||||
2" Flange | 7,3 | 2,5 | ||||||||
2½" | 22 kN | 10 kN | 2½" Thread | 7,4 | 2,5 | |||||
2½" Flange | 13,2 | 4,5 | ||||||||
3" | 33 kN | 15 kN | 3" Thread | 8,5 | 2,9 | |||||
3" Flange | 15,1 | 5,1 | ||||||||
4" | 52 kN | 24 kN | 4" Thread | 15,5 | 5,3 | |||||
4" Flange | 20,7 | 7,0 | ||||||||
5" | 81 kN | 37 kN | 5" Thread | 32,0 | 12,0 | |||||
5" Victaulic | 31,0 | 11,7 | ||||||||
6" | 92 kN | 54 kN | 6" Thread | 46,8 | 15,9 | |||||
6" Flange | 57,6 | 19,6 | ||||||||
8" | 165 kN | 96 kN | 8" Thread | - | - | |||||
8" Flange | 71,0 | 25,9 | ||||||||
10" | 151 kN | 151 kN | 10" Flange | 120 | - | |||||
12" | 217 kN | 217 kN | 12" Flange | 185 | - |
1) Mann Tek Standaard. Andere op aanvraag.
2) Schroefdraden: Binnendraad en buitendraad (F/F - F/M - M/M) BSP, Binnendraad en buitendraad (F/F - F/M - M/M) NPT
Flenzen: ANSI 150 psi / ANSI 300 psi, DN 25-150 PN 10/16 en PN 25/40, TW1/50, TW3/80, TW7/150, T.T.M.A.
Overige: Victaulic
Component | Material | Standard | Operation temperature3) | ||||||||
Housing Check valve | SS (Stainless Steel) | EN 10272 - 1.4404+AT | -40oC to 250oC | ||||||||
EN 10213 - 1.4409+AT | |||||||||||
Br/Gm (Brass/Gun metal) | EN 12164 - CW614N | -40oC to 200oC | |||||||||
EN 1982 - CB491K-GS | |||||||||||
AL (Aluminium) | EN 755 - AW-6262-T6 | -40oC to 150oC | |||||||||
EN 1706 -AC-42100-T6 |
Component | Material | Description4) | Operation temperature3) | |||||||||
O-ring | FKM | Viton™ | -30oC to 200oC | |||||||||
EPDM | Buna AP | -40oC to 120oC | ||||||||||
FFKM | Kalrez™ Chemraz™ | -15oC to 230oC | ||||||||||
NBR | Perbunan | -38oC to 80oC | ||||||||||
Working pressure: 16 bar / 25 bar 150psi / 300 psi 40 bar / 600 psi on request. |
Werkdruk: 16 bar / 25 bar 150psi / 300 psi 40 bar / 600 psi op aanvraag.
3) For temperature stability of the seal material used must be considered separately for each individual case
4) Kalrez, Viton = Registered Trademarks of DuPont; Chemraz = Registered Trademark of Green Tweed
Stroomdiagram (drukval) voor industriële en maritieme afbreekkoppelingen
Industriële of maritieme afbraak
- Geen afsluiting
Wanneer er een risico bestaat dat er door onverwachte bewegingen tussen het laad- en losstation te veel kracht op de slang komt te staan, kunt u de Dry Disconnect-koppeling of -wartel combineren met een Safety Break Away-koppeling.
Slangwartel met geïntegreerde Breakaway
Drooggaskoppeling Slangeenheid met geïntegreerde Break-away
Droogkoppeling Slangeenheid met geïntegreerde Break-away
Algemene informatie
Voor het veilig transporteren van al uw gevaarlijke en niet-gevaarlijke producten.
De Break-away kabelontgrendelingsserie is speciaal ontworpen om morsen en schade bij wegrijden en wegrijden te minimaliseren.
De koppeling detecteert automatisch een te hoge belasting, sluit de kleppen en maakt vervolgens loskoppelen mogelijk.
De veiligheidsklep met afbreekmechanisme bestaat uit twee helften, elk met een klep met een vlak afdichtvlak, vergelijkbaar met een droogkoppeling. De klep blijft bij normaal gebruik constant open.
De twee helften van de afbreekmechanisme sluiten alleen bij overmatige kracht, zoals bij een wegrijsituatie met een tankwagen of treinwagon.
De ontgrendeling vindt plaats door de borgbouten met behulp van de kabel uit te trekken. De borgbouten houden de twee drukklemmen op hun plaats, die beide behuizingshelften van de SB-koppeling tegen elkaar drukken. Een geleidepen tussen de borgbouten zorgt voor de uitlijning van de borgbouten.
Wanneer de SB-koppelingen van elkaar loskomen, kunnen de klepdeksels sluiten. Productverlies wordt geminimaliseerd doordat de twee klepdeksels snel sluiten, waardoor blootstelling aan personeel en de omgeving tot een minimum wordt beperkt.
SB-koppelingen voor noodstop.
SB-koppelingen na noodstop.
• Passieve beveiliging tegen situaties waarin
een slang of laadarm onbedoeld te zwaar belast kan worden.
• Minimale trekkrachten op de kabel zijn
vereist om het SBCouplings-systeem los te koppelen.
• Ontwerpkenmerken zijn een eenvoudig mechanisme
en geen losse componenten die na loskoppeling verloren kunnen gaan.
• Werkt onafhankelijk van het uitschakelsysteem en vereist geen externe
voeding
Niet de juiste Safety Break-away Couplings gevonden?
Vul onderstaand formulier in en wij helpen u verder!
Benieuwd naar onze blog? Bekijk hier al onze items!
Lees meer