Draaikoppelingen
Draaikoppelingen worden in de industrie gebruikt waar een beweegbaar leidingsysteem tussen twee apparatuuronderdelen nodig is. Hiermee wordt een van de grootste oorzaken van vroegtijdige slangbreuk voorkomen. Torsiespanning is de grootste oorzaak van breuk van PTFE- en roestvrijstalen slangen.
De draaikoppelingen zijn ontworpen voor langzame draaibewegingen onder invloed van hoge interne drukken en/of externe spanningen, zoals trek- en buigkrachten.
Met een geschikte combinatie van draaikoppelingen kunnen vrijwel alle bewegingen van een eenvoudige rotatie- of zwenkbeweging tot en met ruimtelijke bewegingen worden gerealiseerd.
Door het gebruik van slangkoppelingen wordt torsie van slangassemblages, bijvoorbeeld in vulmachines, vermeden en wordt de bediening en koppeling van spuitmonden bij het tanken van aardolieproducten en chemicaliën verbeterd.
OPMERKING
Niet geschikt voor hoge buigmomenten. Gebruik in deze toepassingen heavy duty wartels.
Onderhoudsarm
Elke unit bestaat uit twee behuizingshelften. RVS kogels en een enkele veerbelaste O-ringafdichting.
Compacte buitenafmetingen
Hoog debiet / lage drukval
Volledig assortiment maten, materialen, afdichtingen en aansluitingen
Minimale onderhoudsvereisten
Veiligheid
Wartelfunctie - zorgt ervoor dat de slang ontspant tot zijn natuurlijke rustpositie, terwijl bewegingsvrijheid wordt geboden zonder torsiebelasting op het verbindingspunt - Torsiebelasting is de grootste oorzaak van storingen in composiet, PTFE en RVS slangen.
Economisch
Kosteneffectieve oplossing om de levensduur van slangleidingen te verlengen.
Combinaties van maten, aansluitingen en materialen
Swivel maten |
3/4” |
1” |
1 1/4” |
1 1/2” |
2” |
2 1/2” |
3” |
4” |
Threads (Female / Male1)) |
BSP (ISO 228) |
NPT (ASME/ANSI 1.20.1 |
BSPT (EN 10226) |
ACME |
Weld end |
Flanges |
DIN Flange (ISO 1092 PN 10/16, PN 25/40 (Type A, B, E, F 2) ) |
ASA Flange (ASME/ANSI 16.5) |
TW-Flange (DIN 28459) |
T.T.M.A |
1) Elke combinatie van mannelijke en vrouwelijke schroefdraad is mogelijk.
2) Zie pagina 14 voor illustraties van verschillende soorten DIN-flenzen.
Standard materials and standard seals |
Component | Material | Material standard | Operation temp | O-ring | Flat seal |
Body |
Aluminium
Brass
Stainless Steel |
EN 755 - AW-6262-T6 EN 1706-AC-42100-T6 EN 12164 - CW614N EN 1982 - CB491K-GS EN 10272 - 1.4404+AT EN 10213 - 1.4409+AT |
-40oC to 250oC |
FPM/KFM (Viton®) |
PUR (Vulkollan®)
PUR (Vulkollan®)
PTFE (Teflon®) |
Werkdruk: (10 bar) - 300 psi (20 bar)
Wij vervaardigen wartels in verschillende afmetingen, aansluitingen en materialen op aanvraag!
One side | Other side |
BSP/NPT Female | BSP/NPT Female |
One side | Other side |
BSP/NPT Female | BSP/NPT Male |
One side | Other side |
BSP/NPT Male | BSP/NPT Male |
One side | Other side |
BSP/NPT Thread | Flange |
One side | Other side |
Flange | Flange |
One side | Other side |
Weld end | Weld end *) |
De Heavy Duty draaibare slangrails zijn speciaal ontworpen voor het laden en lossen van producten zoals alifatische en aromatische koolwaterstoffen, alcoholen en aminen, ethers en esters, glycosen en water, vloeibare meststoffen, zuren en logen.
LET OP
Vraag ons naar uw specifieke toepassing.
• Slanghaspels voor offshore schepen naar de wal
• Laadplatforms voor olieplatforms
• Laadarmen voor maritieme en industriële toepassingen
• Slangen voor tankwagens en -wagons
• Chemische en petrochemische vloeistoffen en vloeibare gassen.
Onderhoudsarm
Elke unit bestaat uit twee behuizingshelften. Roestvrijstalen kogels en een enkele veerbelaste O-ringafdichting.
Compacte buitenafmetingen
Hoge stroomsnelheid / lage drukval
Volledig assortiment maten, materialen, afdichtingen en aansluitingen
Minimale onderhoudsvereisten
Veiligheid
Draaifunctie - zorgt ervoor dat de slang ontspant tot zijn natuurlijke rustpositie, terwijl bewegingsvrijheid wordt geboden zonder torsiebelasting op het aansluitpunt - Torsiebelasting is de grootste oorzaak van storingen in composiet-, PTFE- en roestvrijstalen slangen.
Economisch
Kosteneffectieve oplossing om de levensduur van slangen te verlengen.
Combinaties van maten, aansluitingen en materialen
Swivel sizes |
2" |
3" |
4" |
5" |
6” |
8" |
10" |
Threads (Female / Male1)) |
BSP (ISO 228) |
NPT (ASME/ANSI 1.20.1 |
BSPT (EN 10226) |
ACME |
Victaulic |
Weld end |
Flanges |
DIN Flange (ISO 1092 PN 10/16, PN 25/40 (Type A, B, E, F 2) ) |
ASA Flange 150 psi / 300 psi (ASME/ANSI 16.5) |
TW-Flange (DIN 28459) |
T.T.M.A |
1) Elke combinatie van mannelijke en vrouwelijke schroefdraad is mogelijk.
2) Zie pagina 14 voor illustraties van verschillende soorten DIN-flenzen.
Standard materials and standard seals |
Component | Material | Material standard | Operation temp | Seal | Flat seal |
Body |
Aluminium
Stainless Steel |
EN 755 - AW-6262-T6 EN 1706-AC-42100-T6 EN 10272 - 1.4404+AT EN 10213 - 1.4409+AT |
-100oC to 250oC |
PTFE (Teflon®) |
PUR (Vulkollan®)
PTFE (Teflon®) |
Werkdruk: 150 psi (10 bar) - 1800 psi (125 bar)
Wij vervaardigen wartels in verschillende afmetingen, aansluitingen en materialen op aanvraag!
one side | Other side |
BSP/NPT F | BSP/NPT F |
One side | Other side |
BSP/NPT F | BSP/NPT M |
One side | Other side |
BSP/NPT M | BSP/NPT M |
One side | Other side |
Thread | Flange |
One side | Other side |
Flange | Flange |
One side | Other side |
Victaulic | Victaulic*) |
One side | Other side |
Weld end | Weld end *) |
Compact version |
OPMERKING
Neem voor laadarmtoepassingen contact op met onze technische afdeling.
Aansluitingen (schroefdraad, flens etc.)
Gebruikt voor extra (laatste letter)
A = Vlakke afdichting, PTFE (Teflon®)
B = Vlakke afdichting PUR (Vulkollan®)
D = Vlakke afdichting FPM (Viton®)
W = Dubbele kogelkrans
Bijv. code nr.: D10794401A = Slangwartel, enkel kogellager
Eén zijde: 2" BSP (binnendraad) Andere zijde: 2" NPT (buitendraad)
Materiaal: roestvrij staal, vlakke afdichting PTFE (Teflon®)
Bijv. code nr.: D85614401W = Draaibaar, dubbele kogelkrans
Eén zijde: 4" NPT (buitendraad) Andere zijde: Flens 3", ANSI (ASA) 150 psi
Materiaal: roestvrij staal
Type A Plat vlak Type B Verhoogd vlak Type C Tong Type D Groef
Type E-aansluiting Type F-uitsparing Type G O-ring-aansluiting Type G O-ring-groef
Ø D = Diameter
Ø k = Middelste diameter
en = Aantal gaten
Ø d = Gatdiameter
EN 1092-1 |
DN |
PN 10 |
PN 16 |
PN 25 |
PN 40 |
||||||||||||
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
20 |
mm 105 |
75 |
4 |
14 |
105 |
75 |
4 |
14 |
105 |
75 |
4 |
14 |
105 |
75 |
4 |
14 |
|
inch 4.13 |
2.95 |
0.55 |
4.13 |
2.95 |
0.55 |
4.13 |
2.95 |
0.55 |
4.13 |
2.95 |
0.55 |
||||||
25 |
mm |
115 |
85 |
4 |
14 |
115 |
85 |
4 |
14 |
115 |
85 |
4 |
14 |
115 |
85 |
4 |
14 |
inch |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
4.53 |
3.35 |
0.55 |
|||||
32 |
mm |
140 |
100 |
4 |
18 |
140 |
100 |
4 |
18 |
140 |
100 |
4 |
18 |
140 |
100 |
4 |
18 |
inch |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
5.51 |
3.94 |
0.71 |
|||||
40 |
mm |
150 |
110 |
4 |
18 |
150 |
110 |
4 |
18 |
150 |
110 |
4 |
18 |
150 |
110 |
4 |
18 |
inch |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
5.91 |
4.33 |
0.71 |
|||||
50 |
mm |
165 |
125 |
4 |
18 |
165 |
125 |
4 |
18 |
165 |
125 |
4 |
18 |
165 |
125 |
4 |
18 |
inch |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
6.50 |
4.92 |
0.71 |
|||||
65 |
mm |
185 |
145 |
4 |
18 |
185 |
145 |
4 |
18 |
185 |
145 |
8 |
18 |
185 |
145 |
8 |
18 |
inch |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
7.28 |
5.71 |
0.71 |
|||||
80 |
mm |
200 |
160 |
8 |
18 |
200 |
160 |
8 |
18 |
200 |
160 |
8 |
18 |
200 |
160 |
8 |
18 |
inch |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
7.87 |
6.30 |
0.71 |
|||||
100 |
mm |
220 |
180 |
8 |
18 |
220 |
180 |
8 |
18 |
235 |
190 |
8 |
22 |
235 |
190 |
8 |
22 |
inch |
8.66 |
7.09 |
0.71 |
8.66 |
7.09 |
0.71 |
9.25 |
7.48 |
0.87 |
9.25 |
7.48 |
0.87 |
|||||
125 |
mm |
250 |
210 |
8 |
18 |
250 |
210 |
8 |
18 |
270 |
220 |
8 |
26 |
270 |
220 |
8 |
26 |
inch |
9.84 |
8.27 |
0.71 |
9.84 |
8.27 |
0.71 |
10.63 |
8.66 |
1.02 |
10.63 |
8.66 |
1.02 |
|||||
150 |
mm |
285 |
240 |
8 |
22 |
285 |
240 |
8 |
22 |
300 |
250 |
8 |
26 |
300 |
250 |
8 |
26 |
inch |
11.22 |
9.45 |
0.87 |
11.22 |
9.45 |
0.87 |
11.81 |
9.84 |
1.02 |
11.81 |
9.84 |
1.02 |
|||||
200 |
mm |
340 |
295 |
8 |
22 |
340 |
295 |
12 |
22 |
360 |
310 |
12 |
26 |
375 |
320 |
12 |
30 |
inch |
13.39 |
11.61 |
0.87 |
13.39 |
11.61 |
0.87 |
14.17 |
12.20 |
1.02 |
14.76 |
12.60 |
1.18 |
|||||
250 |
mm |
395 |
355 |
12 |
22 |
405 |
355 |
12 |
26 |
425 |
370 |
12 |
30 |
450 |
385 |
12 |
33 |
inch |
15.55 |
13.98 |
0.87 |
15.94 |
13.98 |
1.02 |
16.73 |
14.57 |
1.18 |
17.72 |
15.16 |
1.30 |
|||||
300 |
mm |
445 |
400 |
12 |
22 |
460 |
410 |
12 |
26 |
485 |
430 |
16 |
30 |
515 |
450 |
16 |
33 |
inch |
17.52 |
15.75 |
0.87 |
18.11 |
16.14 |
1.02 |
19.09 |
16.93 |
1.18 |
20.28 |
17.65 |
1.30 |
Flensvertaling EN 1092 DIN
EN 1092-1 EN 1092-1 PN 6 |
DIN. |
DIN 2631 |
|
EN 1092-1 PN 10 |
DIN 2632 |
EN 1092-1 PN 16 |
DIN 2633 |
EN 1092-1 PN 25 |
DIN 2634 |
EN 1092-1 PN 40 |
DIN 2635 |
EN 1092-1 Type B Raised Face |
DIN 2526 Form C |
EN 1092-1 Type C Tongue |
DIN 2512 Form F |
EN 1092-1 Type D Groove |
DIN 2512 Form N |
EN 1092-1 Type E Spigot |
DIN 2513 Form V |
EN 1092-1 Type F Recess |
DIN 2513 Form R |
Ø D = Diameter
Ø k = Middelste diameter
en = Aantal gaten
Ø d = Gatdiameter
ANSI (ASA) B 16,5 |
INCH |
150 psi |
300 psi |
||||||
ØD |
Øk |
n |
Ød |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
3/4” |
mm |
98,4 |
69,8 |
4 |
15,9 |
117,5 |
82,5 |
4 |
19 |
inch |
3 7/8 |
2 3/4 |
5/8 |
4 5/8 |
3 1/4 |
3/4 |
|||
1” |
mm |
107,7 |
79,4 |
4 |
15,9 |
123,8 |
88,9 |
4 |
19 |
inch |
4 1/4 |
3 1/8 |
5/8 |
4 7/8 |
3½ |
3/4 |
|||
1 1/4” |
mm |
117,5 |
88,9 |
4 |
15,9 |
133,3 |
98,4 |
4 |
19 |
inch |
4 5/8 |
3½ |
5/8 |
5 1/4 |
3 7/8 |
3/4 |
|||
1 1/2” |
mm |
127 |
98,4 |
4 |
15,9 |
155,6 |
114,3 |
4 |
22,2 |
inch |
5 |
3 7/8 |
5/8 |
6 1/8 |
4½ |
7/8 |
|||
2” |
mm |
152,4 |
120,6 |
4 |
19 |
165,1 |
127 |
8 |
19 |
inch |
6 |
4 3/4 |
3/4 |
6½ |
5 |
3/4 |
|||
2 1/2” |
mm |
177,8 |
139,7 |
4 |
19 |
190,5 |
149,2 |
8 |
22,2 |
inch |
7 |
5½ |
3/4 |
7½ |
5 7/8 |
7/8 |
|||
3” |
mm |
190,5 |
152,4 |
4 |
19 |
209,5 |
168,3 |
8 |
22,2 |
inch |
7½ |
6 |
3/4 |
8 1/4 |
6 5/8 |
7/8 |
|||
4” |
mm |
228,5 |
190,5 |
8 |
19 |
254 |
200 |
8 |
22,2 |
inch |
9 |
7½ |
3/4 |
10 |
7 7/8 |
7/8 |
|||
5” |
mm |
254 |
215,9 |
8 |
22,2 |
279,4 |
234,9 |
8 |
22,2 |
inch |
10 |
8½ |
7/8 |
11 |
9 1/4 |
7/8 |
|||
6” |
mm |
279,4 |
241,3 |
8 |
22,2 |
317,5 |
269,9 |
12 |
22,2 |
inch |
11 |
9½ |
7/8 |
12½ |
10 5/8 |
7/8 |
|||
8” |
mm |
342,9 |
298,4 |
8 |
22,2 |
381 |
330,2 |
12 |
25,4 |
inch |
13½ |
11 3/4 |
7/8 |
15 |
13 |
1 |
|||
10” |
mm |
406,4 |
361,9 |
12 |
25,4 |
444,5 |
387,3 |
16 |
28,6 |
inch |
16 |
141/4 |
1 |
17½ |
15 1/4 |
1 1/8 |
|||
12” |
mm |
482,6 |
431,8 |
12 |
25,4 |
520,7 |
450,8 |
16 |
31,7 |
inch |
19 |
17 |
1 |
20½ |
17 3/4 |
1 1/4 |
TW DIN 28459 |
|
DN |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
TW1 |
50 |
mm |
154 |
130 |
8 |
11 |
inch |
6.06 |
5.12 |
|
0.43 |
||
TW1 |
80 |
mm |
154 |
130 |
8 |
11 |
inch |
6.06 |
5.12 |
|
0.43 |
||
TW3 |
100 |
mm |
174 |
150 |
8 |
14 |
inch |
6.85 |
5.91 |
|
0.55 |
||
TW5 |
125 |
mm |
204 |
176 |
8 |
14 |
inch |
8.03 |
6.93 |
|
0.55 |
||
TW7 |
150 |
mm |
240 |
210 |
12 |
14 |
inch |
9.45 |
8.27 |
|
0.55 |
T.T.M.A |
INCH |
ØD |
Øk |
n |
Ød |
2” |
mm |
114,3 |
95,3 |
6 |
11,1 |
inch |
4.50 |
3.75 |
0.44 |
||
3” |
mm |
142,9 |
123,8 |
8 |
11,1 |
inch |
5.63 |
4.87 |
0.44 |
||
4” |
mm |
168,3 |
149,2 |
8 |
11,1 |
inch |
6.63 |
5.87 |
0.44 |
||
5” |
mm |
196,9 |
177,8 |
12 |
11,1 |
inch |
7.75 |
7.00 |
0.44 |
||
6” |
mm |
228,6 |
206,4 |
12 |
11,1 |
inch |
9.00 |
8.13 |
0.44 |
||
8” |
mm |
276,2 |
257,2 |
16 |
11,1 |
inch |
10.87 |
10.13 |
0.44 |
Montage-instructie
Zorg er bij de installatie van Mann-Tek-apparatuur op nieuwe leidingen, tanks, enz. voor dat het systeem vrij is van vuil dat via de koppeling kan worden overgedragen. Wanneer de slang of laadarm de primaire statische dissipatie of aardingsroute vormt, moet de elektrische continuïteit van de assemblage worden gecontroleerd om naleving van de regelgeving te garanderen. Speciale aandacht moet worden besteed aan het balanceren van de laadarmen. Het gewicht van de koppeling plus de overbrengmedia moet in de specificatiefase in acht worden genomen. Het is gebruikelijk dat de balansinstellingen van de laadarm rekening houden met gewichtsvariaties als gevolg van verschillen in de volle/lege cyclus.
De laadarm moet worden ingesteld om te balanceren in de toestand waarin deze zich op het moment van aansluiting bevindt. Als de laadarm bijvoorbeeld leeg is op het moment van aansluiting, moet deze in de lege toestand worden gebalanceerd.
Het Mann-Tek-product kan direct in de productlijn worden geïnstalleerd en is klaar voor gebruik na het verwijderen van de transportbeveiliging. De installatie wordt als volgt aanbevolen:
a. Verwijder de verpakking en de flensbescherming.
b. Controleer de koppeling op beschadigingen vóór montage.
c. Om beschadigingen tijdens de montage te voorkomen, dient u een geschikte sleutel te gebruiken voor de betreffende bouten en moeren.
d. Zorg ervoor dat de productleiding leeg is en alle kleppen gesloten zijn,
voordat u de koppeling op de leiding aansluit.
e. Draai eerst alle bouten vast en draai ze met de hand vast. Verhoog vervolgens het aanhaalmoment in 2 stappen tot de
aanbevolen waarde in de volgende tabel. Ga telkens te werk volgens de volgorde zoals aangegeven in g.
f. Aanhaalmoment1) voor bouten:
Metric |
|
Size |
8.8 |
M8 |
24 Nm |
M10 |
50 Nm |
M12 |
85 Nm |
M16 |
210 Nm |
M20 |
410 Nm |
M22 |
550 Nm |
M24 |
700 Nm |
Inch Size A193 B7 |
|
5/16 -18 UNC |
16 lbf-ft |
3/8 -16 UNC |
29 lbf-ft |
1/2 -13 UNC |
70 lbf-ft |
5/8 -11 UNC |
139 lbf-ft |
3/4 -10 UNC |
243 lbf-ft |
7/8 -9 UNC |
389 lbf-ft |
1 -8 UNC |
582 lbf-ft |
4 Bolt Pattern 8 Bolt Pattern 12 Bolt Pattern
De ingebruikname mag alleen plaatsvinden nadat het Mann-Tek product volgens de instructies is gemonteerd en de nodige functie- en lektesten door de erkende instanties zijn uitgevoerd.
1) De aanbevolen draaimomenten zijn gebaseerd op een schroefdraadwrijvingscoëfficiënt μ=0,14 en een standaard vlakke afdichting
volgens EN 1514-1
Het afdichten van NPT-schroefdraad kan een frustrerende ervaring zijn als bepaalde technieken niet worden gevolgd. De volgende tips helpen veelvoorkomende problemen bij het afdichten van schroefdraad te verhelpen:
1. Gebruik altijd een soort afdichtmiddel (tape of pasta) en breng de afdichting alleen aan op de buitendraad. Laat bij gebruik van een hydraulische afdichting voldoende uitharden voordat het systeem onder druk wordt gezet.
2. Wikkel bij gebruik van tapeafdichting de schroefdraad met de klok mee, beginnend bij de eerste schroefdraad en werk, naarmate de lagen worden aangebracht, naar de imperfecte (verdwenen) schroefdraad toe. Als het systeem waarop de verbinding wordt gemaakt geen vreemde voorwerpen verdraagt (bijv. luchtsystemen), laat dan de eerste schroefdraad vrij en breng de tapeafdichting aan zoals hierboven beschreven.
3. Breng bij gebruik van pastaafdichting de afdichting met een kwast aan op de schroefdraad en werk de afdichting met de kwast in de schroefdraad. Breng voldoende afdichting aan om alle schroefdraad rondom te vullen.
4. Gebruik bij het verbinden van een roestvrijstalen onderdeel met een ander roestvrijstalen onderdeel dat in de toekomst gedemonteerd moet worden, een schroefdraadafdichtingsmiddel dat speciaal is ontworpen voor roestvrij staal. Dit roestvrijstalen schroefdraadafdichtingsmiddel is ook nuttig bij het verbinden van aluminium met aluminium dat in de toekomst weer losgekoppeld moet worden. Deze twee materialen slijten gemakkelijk en zonder het juiste afdichtingsmiddel kan demontage vrijwel onmogelijk zijn.
5. Bij het verbinden van onderdelen van verschillende metalen (d.w.z. staal en aluminium) voldoet standaard tape of pasta als afdichtingsmiddel.
6. Voor maten van 2 inch en kleiner voldoet tape of pasta. Bij gebruik van schroefdraadtape zijn vier wikkelingen (die alle benodigde schroefdraad bedekken) meestal voldoende.
7. Voor maten van 2½ inch en groter wordt schroefdraadpasta aanbevolen. Bij gebruik van schroefdraadtape zijn acht wikkelingen (die alle benodigde schroefdraad bedekken) meestal voldoende. Breng indien nodig meer wikkelingen aan.
8. Bij hardnekkige afdichting van schroefdraad, breng een normale laag schroefdraadpasta aan, gevolgd door een normale laag schroefdraadtape.
9. Voor extreem hardnekkige schroefdraad, breng een normale laag draadpasta aan, gevolgd door een enkele laag gaasverband en een normale laag draadtape.
10. Te strak aandraaien van schroefdraad kan net zo schadelijk zijn als te strak aandraaien. Draai voor maten 2" en kleiner de onderdelen handvast aan en draai ze met een sleutel 3 volle slagen vast. Draai voor maten 2½" en groter de onderdelen handvast aan en draai ze met een sleutel 2 volle slagen vast.
Let op!
Na deze procedure is de verbinding permanent. Er zijn extreme maatregelen nodig om deze componenten los te koppelen. Alle andere maatregelen om de schroefdraad af te dichten, moeten worden onderzocht voordat deze techniek wordt toegepast.
De schroefdraad loopt parallel met een vlak afdichtingsvlak.
Dit maakt het mogelijk om de volledige schroefdraadlengte te benutten bij aangeschroefde onderdelen. De grootst mogelijke krachtoverbrenging is gegarandeerd bij korte lengtes. De schroefdraadafdichting achter de ontlastingsgroef van de schroefdraad kan er niet uitvallen.
Eenvoudig vastschroeven zorgt voor een veilige verbinding. Nadraaien tijdens bedrijf is op elk moment mogelijk. Het vervangen van de afdichting en een nieuwe montage vereisen geen speciale kennis.
De Europese normeringen voor slangassemblages vereisen parallelle schroefdraad met vlakke afdichtingen vanwege de voordelen.
weight ≈kg |
Thread BSP |
Materials Application |
Dimensions ≈ mm |
Product No |
||
D |
d |
s |
0,001 |
BSP ½” |
PTFE ( Teflon®) white , massive continuously hard, universally resistant
Teflon® is a registered trademark of DuPont |
20 |
13 |
2 |
On request |
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-06 |
|
0,002 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-06 |
|
0,003 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-06 |
|
0,003 |
BSP 1 ½” |
48 |
39 |
2 |
1196-06 |
|
0,004 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-06 |
|
0,007 |
BSP 2 ½” |
76 |
63 |
2,5 |
1181-06 |
|
0,006 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-06 |
|
0,009 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-06 |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-06 |
|
0,001 |
BSP ½” |
Thermopac asbestos free, light hard. Especially for hot oils and hot bitumen up to 250º C and for hot water and saturated steam up to 25 bar. |
20 |
13 |
2 |
On request |
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-25 |
|
0,002 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-25 |
|
0,002 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-25 |
|
0,003 |
BSP 1 ½” |
48 |
39 |
2 |
1196-25 |
|
0,004 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-25 |
|
0,005 |
BSP 2 ½” |
76 |
63 |
3 |
1181-25 |
|
0,009 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-25 |
|
0,013 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-25 |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-25 |
|
0,001 |
BSP 1/2” |
FPM/FKM (Viton®) soft for aromatic hydrocarbons and hot oils.
Viton® is a registered trademark of DuPont |
20 |
13 |
2 |
On request |
0,001 |
BSP 3/4” |
26 |
19 |
2 |
1498-01 |
|
0,002 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-01 |
|
0,002 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-01 |
|
0,003 |
BSP 1 ½” |
48 |
39 |
2 |
1196-01 |
|
0,004 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-01 |
|
0,006 |
BSP 2 ½” |
76 |
63 |
3 |
1181-01 |
|
0,008 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-01 |
|
0,014 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-01 |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-01 |
|
0,001 |
BSP 3/4” |
PUR (Vulkollan®) Flat seals type of polyurethane, hightly resitant to abrasion, non-toxic. Shore hardness=900 . For all petroleum based products and many solvents. Colour:Blue
Vulkollan® is a registe- red trademark of Bayer |
26 |
19 |
2 |
1498-09 |
0,001 |
BSP 1” |
33 |
24 |
2 |
1220-09 |
|
0,001 |
BSP 1 1/4” |
42 |
34 |
2 |
1536-09 |
|
0,002 |
BSP 1 ½ ” |
48 |
39 |
2 |
1196-09 |
|
0,003 |
BSP 1 3/4” |
54 |
44 |
2,5 |
On request |
|
0,003 |
BSP 2” |
60 |
49 |
2 |
1052-09 |
|
0,005 |
BSP 2 ½ ” |
76 |
63 |
2,5 |
1181-09 |
|
0,006 |
BSP 3” |
88 |
77 |
3 |
1110-09 |
|
0,010 |
BSP 3½” |
100 |
80 |
3 |
On request |
|
0,009 |
BSP 4” |
114 |
100 |
3 |
1295-09 |
|
0,012 |
BSP 5” ( No std) |
140 |
124 |
3 |
On request |
|
0,016 |
BSP 6” |
164 |
150 |
3 |
1963-09 |
Flange Standard / Suitable for |
D d Øk Øh s |
DN 25 PN 10/16 |
108 |
78,5 |
91 |
4 x 6,5 |
2 |
- |
DN 32 PN 10/16 |
140 |
43 |
100 |
4 x 18 |
2 |
- |
DN 50 PN 6 |
140 |
61 |
110 |
4 x 15 |
2 |
- |
DN 50 TW 1 |
154 |
50 |
130 |
8 x 12 |
2 |
- |
DN 80 TW 1 |
154 |
90 |
130 |
8 x 12 |
2 |
- |
DN 50 PN 10/16 |
165 |
61 |
125 |
4 x 18 |
2 |
- |
DN 100 TW3 |
174 |
110 |
150 |
8 x 14 |
2 |
- |
DN 65 PN 10/16 |
185 |
76 |
145 |
4 x 18 |
2 |
- |
DN 80 PN 10/16 |
200 |
90 |
160 |
8 x 18 |
2 |
- |
DN 125 TW5 |
204 |
135 |
176 |
8 x 14 |
2 |
- |
DN 100 PN 10/16 |
220 |
115 |
180 |
8 x 18 |
2 |
- |
DN 150 TW7 |
240 |
160 |
210 |
12 x 14 |
2 |
- |
DN 125 PN 10/16 |
250 |
141 |
210 |
8 x 18 |
2 |
- |
DN 150 PN 10/16 |
280 |
169 |
240 |
8 x 22 |
2 |
- |
DN 200 PN 10 |
340 |
220 |
295 |
8 x 22 |
2 |
- |
DN 200 PN 16 |
340 |
220 |
295 |
12 x 22 |
2 |
- |
Product No- ON REQUEST
MATERIAAL:
ELAPAC-FD is een driecomponentenmengsel van gevulkaniseerd rubber (NBR) voor hechting en knikbestendigheid.
KURK voor samendrukbaarheid en afdichtend vermogen. Bij het aandraaien beweegt de flensafdichting niet naar de buiten- of binnenrand van de afdichtingsvlakken. De flensafdichting "zet" niet uit en kan in de meeste gevallen worden hergebruikt.
VEZELS geven het materiaal de nodige stijfheid en stabiliteit om flensafdichtingen vanaf de zijkant in nauwe openingen te plaatsen. De zwellingswaarden zijn aanzienlijk lager voor vezelversterkte mengsels dan voor gewone rubberafdichtingen.
Verdere voordelen: Geen uitloging van weekmakers. Geen krimp of uitharding door droging. Geen invloed op of verkleuring van het medium. Geen uitharding bij temperaturen van -25 °C tot +70 °C. Geen verkleving met de flens. Extra "lijm" is niet nodig. - Daarom goed herbruikbaar. Een hoge aanpasbaarheid, waarbij flensafdichtingen nog steeds een goede flexibiliteit moeten hebben om pijpbreuken te voorkomen, of eenvoudige afdichtingsmaterialen, omdat er weinig tot geen kracht nodig is om de verbinding aan te draaien. Niet geschikt voor gebruik als schroefdraadafdichting, omdat het materiaal te zacht is en onvoldoende zijdelingse sterkte heeft, waardoor het medium het afdichtingsmateriaal kan aantasten. Ook niet geschikt voor toepassingen waarbij de flensafdichting slechts over 2 mm tot 3 mm van de totale breedte wordt ingedrukt. Zorg ervoor dat het materiaal niet te veel wordt ingedrukt, met name het materiaal met een dikte van 2 mm. Gebruik bij twijfel het materiaal met een dikte van 3 mm.
GASDICHTHEID:
Vanwege het vezelgehalte van ELAPAC is gasdoorlatendheid te verwachten bij gebruik van afdichtingen met een smalle breedte, met name bij hoogvacuümgebruik.
GOEDKEURINGEN:
Goedgekeurd als flensafdichtingsmateriaal voor alle brandstoffen en smeermiddelen door het Duitse leger en de grote oliemaatschappijen voor tankwagens, raffinaderijen en vliegtuigbevoorraders. Goedgekeurd in 3 mm dikte door de Duitse spoorwegen (Mat. nr. 150.309). ELAPAC-FD voldoet aan DIN 28 463.
WEERSTAND:
De details hebben betrekking op gemonteerde flensafdichtingen. Alleen de binnenrand van de flensafdichting komt in contact met het medium. Bij een mogelijke aantasting resulteert dit slechts in een geringe penetratie en is gebruik nog steeds mogelijk. Indien de flensafdichting tijdens laboratoriumtests volledig in het medium is ondergedompeld, is de zwelling en het stabiliteitsverlies uiteraard hoger. Indien de weerstand van ELAPAC niet voldoende is, maar een goede samendrukbaarheid vereist is, bieden wij de speciale uitvoering "TM" afdichting aan, die met PTFE is omhuld. Toepassing in voedingsmiddelen: ELAPAC-FD is alleen geschikt met een PTFE-mantel, anders kunnen mengdeeltjes de kwaliteit van de voedingsmiddelen beïnvloeden.
TOEPASSING: Als elastische flensafdichting voor tankwagen- en tankinstallatiebouw, enz., waar ruwe afdichtingsoppervlakken vereist zijn.
TECHNISCHE GEGEVENS:
Hardheid, Shore A 86 ± 3
Treksterkte in de lengterichting 10 N/mm², lateraal 4,5
Rek bij breuk in de lengterichting 15 N/mm², lateraal
Samendrukbaarheid 75%
Herstelvermogen 90%
Vervorming na 24 uur, 700 °C 40%
Scheurweerstand in de lengterichting 7 N/mm², lateraal
Werkdruk maximaal 25 bar
Kleur blauw
Markeringsopdruk print
Designation |
Trade name |
ISO 1629 |
ASTM 1418 |
Temp Range oC |
Field of Application |
|
Nitrile Butadiene Rubber |
Buna N® Europrene N® Hycar® Nipol N® Perbunan N® |
NBR |
NBR |
-45 |
110 |
Standard material for hydraulics and pneumatics. Mineral oil-based hydralic fluids, animal and vegeta- ble oils and fats. Flame retardant liquids. Aliphatic hydrocarbons (prophane, butane, petrol). Silicone oils and greases. Water up to 80Cº. Bio oils made from synthetic esters and vegetable oils |
Ethylene- Propylene-Diene Rubber |
Dutral Keltan® Vistalon® Buna AP® |
EPDM |
EPDM |
-55 |
120 |
Hot water, vapour, brake fluids, detergents. Alcohols, ketons, engine coolants, flame retardant phosphate-ba- sed liquids, organic and inorganic acids and bases. Not resistent to mineral oils |
Fluoroelastomer |
Fluorel® Technoflon® Viton® |
FPM |
FKM |
-20 |
200 |
Mineral oil and greases. Aliphatic, aromatic and chlorinated hydrocarbons, petrol, 99 octan petrol, diesel fuels, flame retardant phosphatebased liquids. Silicone oils and greases acids, Iyes |
Fluorosilicone Elastomer |
- |
MFQ |
FVMQ |
-60 |
200 |
Mineral oils, fuels. lubricant on Di-Ester basis, hot air. |
Silicone |
Silastic® Silopren® |
MVQ |
VMQ |
-60 |
200 |
Mineral oils, fuels. lubricant on Di-Ester basis, hot air. |
Hydrogenated Nitrile- Butadiene Rubber |
Therban® Tornac® Zetpol® |
HNBR** |
HNBR** |
-35 |
120 |
Mineral oil-based hydralic fluids, animal and vegetable fats, aliphatic hydrocarbons, diesel fuels, ozone, sour gas, dilute acids and bases Mineral oil-based hydralic fluids, animal and vegetable fats, aliphatic hy- drocarbons, diesel fuels, ozone, sour gas, dilute acids and bases |
Butyl Rubber |
Exxon Butyl® Polysar Butyl® |
IIR |
IIR |
-55 |
100 |
Butyl is a copolymer of isobutylene and isoprene. It has largely been replaced by ethylene propylene for O-ring usage. Butyl is resistant to the same fluid types as ethylenepropylene and except for resistance to gas permeation, it is somewhat inferior to ethylene-propy- lene for O-ring service. Excellent weather resistance, and gas permeation resistance. Poor petroleum oil and fuel resistance. |
Perfluorinated Elastomer |
CHEMRAZ® Kalrez® PERLAST® |
FFPM |
FFPM |
-40 |
260 |
Best chemical resistance of all elastomers, including organic acids, f.i. acetic acid, benzoic acid, formic acid |
Chloroprene Rubber |
Baypren® Neoprene® |
CR |
CR |
-40 |
120 |
Resistant to refrigerants, ammonia, carbon dioxide, freon(R12,R13,R21,R22,R113-R115), silicone oils, water, oxygen(low-pres.), bleaches, coustic soda, alcohols, chlorine, ozone, castor oil and veg. oils. Low resistance to mineral oils! |
Polyester / Polyether Urethane Rubber |
Adiprene® Urepan® Vulkollan® Desmopan® |
AU EU PUR |
AU EU |
-40 |
100 |
Mineral oils and greases, oxygen, ozone. HFA and HFB fluids, air. Not resistant in esters, aliphatic, aromatic and chlorina- ted hydrocarbons, concentrated acids and lyes, water above +50ºC. |
Polytetrafluoroethylene |
Teflon® |
PTFE |
PTFE |
-200 |
260 |
PTFE is used wherever the chemical and thermal re- sistance of the normal elastomer is no longer sufficient. These are primarily applications in the chemical indu- stry, foodstuffs industry, pharmaceuticals and medical technology. PTFE are used only as static seals, e.g. on flange connections, on covers, .etc. |
Fluorinated Ethylene Propylene |
Teflon FEP® |
FEP/MVQ |
FEP/VMQ |
-60 |
200 |
FEP is used wherever the chemical and thermal resis- tance of the normal elastomer is no longer sufficient. These are primarily applications in the chemical indu- stry, foodstuffs industry, pharmaceuticals and medical technology. |
FEP/FPM |
FEP/FKM |
-20 |
200 |
|||
Perflouralkoxy |
Teflon PFA® |
PFA/MVQ |
PFA/VMQ |
-60 |
250 |
PFA is used wherever the chemical and thermal resis- tance of the normal elastomer is no longer sufficient. These are primarily applications in the chemical indu- stry, foodstuffs industry, pharmaceuticals and medical technology. |
PFA/FPM |
PFA/FKM |
-20 |
250 |
|||
Tetrafluoroethylene- Propylene Copolymer Elastomer |
Aflas® |
—- |
TFE / P** |
-25 |
200 |
Mineral oils and greases, brake fluids, fuels, alcohols, heat transfer media, oils. amines, acids, bases |
Niet de juiste Swivel Joints gevonden?
Vul onderstaand formulier in en wij helpen u verder!
Benieuwd naar onze blog? Bekijk hier al onze items!
Lees meer